February 23, 2018

Bulan 12.2017 penuh kenangan manis....

Assalamualaikum...

1 Disember 2017 mencatatkan sejarah yang tersendiri buat abglong... hehehehe.. tarikh yang paling mengerikan buat abglong ye tak.... hahahaha.... masa ni abglong dah bersunat.... yeyyyy....

Abglong bersunat dekat Klinik Meru Perdana.. klinik biasa keluarga kita... hehehe.. memula nak buat kat Klinik Shukor Tg Rambutan... tapi last minute doktor tak ada pulak time tu.... mak pilih 1.12.17 tu sebab tarikh tu kebetulan maulud nabi... so kebetulan hari Jumaat... mak dan abah cuti... so dapatlah mak dan abah sama-sama menguruskan abglong... abah ambik cuti lagi 4 hari lepas tu mak pulak sambung cuti... hehehehe... adik2 semua duduk rumahkan sebab cuti sekolah.. so tak boleh biar opah aje yang jaga kome... kang opah peningkan.... hehehehe...

So pagi-pagi jumaat tu opah dah siap-siap buat pulut kuning sempena abglong bersunat... kami bagi tak ramai... bagi jiran-jiran terdekat.. bagi doktor dan nurse klinik... bagi kawan-kawan mak sikit dengan bagi kat maklang sebab kebetulan buat kat klinik merukan...

Kita memang booking slot pagi.. abglong no.2 kalau tak silap... senang buat pagi-pagi... hehehehe... so dah setel semua jom kita pergi... adik2 tinggal kat rumah.... sampai klinik tunggu kejap.. lepas tu turn abglong... sebenarnya saya dah mula bagitahu doktor nak cara tradisional.. taknak laser ke clam ke... tup tup masuk bilik doktor.. dia buat cara clamp la pulak.... mak bengang je masa tu... tapi mak diam je... biar doktor tu buat... hehehehe.... cara clamp ni memang sekejap je... tak sampai 10 minit setel... pakai clamp untuk 5 hari je.. lepas 5 hari datang balik dan bukak clamp tu... 

Gambar bawah ni masa nak keluar rumah.. senyum je ye.. hehehe.. yang berbungkus tu pulut kuning dengan daging masak jintan.... sedaapppp....



Sebelum nak tunggu doktor panggil nama.. meh kita bergambar dulu abglong... hehehe...
masa ni abglong belum sunat lagi... lepas ni abglong dah teruna.. aisehhhh....


Yang oknya pakai clamp ni nak kancing ke... boleh macam biasa.. pakai seluar pun boleh.. tapi yang tak bestnya... abglong akan sakit 2 kali... satu kali masa bius.. satu kali lagi masa bukak clamp tu... 

Masa memula abglong kena bius tu.. abglong jerit kuat sangat... siap nangis-nangis sekali... memang mak tengok pun doktor tu bius kat banyak tempat.. jarum tu kona sana kona sini... rata la area telur abglong tu... masa tu abglong memang nangis je.. mak ni sebenarnya tak berani nak tengok.. tapi abah tengok betul doktor buat tu...hehehehe....

Gambar bawah ni bila dah selesai dah... tengoklah muka jebik lagi... sakit sangat katanya... abglong memang sejenis yang tak kuat tahan sakit...dia sejenis melepek sikit.. hehehe... ok abglong balik kita rest ok...tapi sebelum balik ikut mah delivery pulut kejap ye... heheheh... hantar dekat maklang... makwan dengan makcik soen kejap....



Dah masuk kereta dah boleh senyum sikit... ubat bius ada lagi... so tak sakit dahhh.... kita tunggu kejap lagi ye... bila bius dah abih.... hehehehehe....




Balik tu.. abglong memang baring kat sofa manjang.... memang doktor kata boleh pakai seluar... tapi mak seriau.. abglong pun takut jugak.. so baik pakai kain je... mak pinjam kain pelikat kecil dekat mama lily je 2 helai... kita punya sehelai.. ada 3 helai... cukuplah.... hehehehe...  balik tu abglong makan pastu terus tidur... petang tu abglong dah mula sakit-sakit... huwaaaa.... nangis sekali lagi bila bius dah abih... baru rasa pedih... sabar ye abglong.... 




Doktor adalah bekalkan ubat tahan sakit... so bila rasa sakit yang tak boleh tahan baru abglong mintak ubat... bila dah lama-lama boleh tahan tu.. abglong ok je.. cuma nak tidur malam je makan sebab nak tidur lena sikit...

Day 4

Masa hari ke4 tu... kita semua terpaksa ke AEON pasal nak uruskan pertukaran maxis opah kepada webe.. so opah kena tukar nama dan opah kena pergi sekali... maxis centre yang terdekat dekat aeon klebang... ok so marilah kita... masa ni baru 1st time abglong pakai seluar... dia dah ok dah... cuma jalan kengkang lagi... sebab clamp tu ada kan... dia tak selesa sikit... 



Kemudian hari ke5 abglong pergi bukak clamp dengan abah..mak kerja... kebetulan opah pun macam tak sihat.. dan abah pun sakit mata... so semua pergi klinik.... sekali lagi abglong jerit masa nak bukak clamp tu.. tapi dia kata sakit lagi cucuk bius memula dulu.. hehehe... opah pun dapat ubat.. abah pun dapat ubat sakit mata dan mc 3 hari... selamatlah cuti abah... hehehe.... 

Lepas dah cabut tu.. sekali lagi abglong kena pakai kain pelikat... dan kena jaga luka tu... kena tunggu kulit mati keliling clamp/lekuk tu tanggal baru ok... kena jaga bahagian tu jangan basah kena sentiasa kering dan kena bubuh ubat sapu... lama jugak nak tunggu betul-betul kering dan tanggal kulit mati tu... tapi Alhamdulillah.. luka abglong ok... sebab abglong dia tak lasak sangat so tak adalah bentan ke apa... cuma bila dah macam tak rasa sakit dah.. abglong sendiri nak mintak pakai seluar... dan dah boleh baring meniarap.. abglong cuba-cuba sendiri.. bila tak sakit baru buat... hehehehe... tapi naik basikal belum lagi ye.... stop sekejap aktiviti berbasikal sementara nak tunggu baik ni... hilang balik skill abglong ye... huhuhu...


Bulan 12 juga mak decide untuk belikan meja tulis untuk anak3 mak untuk buat homework dan latihan... mak kena belikan tiga kalau tidak kome bergaduh berebut nanti.... mak stress...mula dari situ... mak akan pastikan kome buat latihan setiap hari.. mak buat ala kelas tuisyen tau... nanti bila dah bukak sekolah kita mula... meja ni abah yang beli dekat tesco sebab kat situ paling murah.. yang lain mahal... hehehe.. meja pun kome pilih sendiri tau... so jangan berebut..




Masa cuti pun abah belikan sorang 1 pistol... meriah la bunyi bising 1 rumah... adoiiii... pening... hahahaha... yelah sebulan cuti sekolah memang sukalah semua tak gi sekolah... duduk rumah je dengan opah... mak buat peraturan.. siang langsung tak boleh bukak tv... kena buat latihan yang mak dah sediakan tu ikut masa yang mak tetepkan.... pastikan tidur siang... makan mandi ikut time... Alhamdulillah mujur kome dengar dan ikut peraturan mak.... cuma aathif je payah sikit... hari-hari mak dapat panggilan dari abgngah dengan abglong pasal aathif taknak buat kerja... adoiiii.... 




Entak weekend yang mana dalam bulan 12 tu juga.. anak kawan abah nak sunat juga... dia jemput kita kenduri... dan birthday party sekali... so abglong pun dah ok... cuma makan je kena jaga lagi.. ayam telur masih belum boleh makan... so abglong frust tak dapat makan laksa kat situ... hehehe.. last-last makan laksa dengan kuah kari.. kuah laksa tak boleh sebab ada belacan... heheh





Bulan 12 jugak.. atuk nenek ashu paksu dengan ara datang tidur kat rumah kita... atuk nenek datang awal sikit dan lepak kat rumah onyang sebab nak tanam pokok rumah nenek yang baru tu... nanti mak buat entry khas untuk rumah baru nenek ye... hehehe... 

Kemuadian atuk nenek ashu semua tu pergi perlis nak melawat nenek induk kat sana... kita pun lama tak pergi perlis kan... hehehe...balik dari perlis atuk nenek semua datang rumah kita... petang tu 15.12.17 tu abglong dah 15 hari dah.. ok kot... abah ajak kita gi bulatan amanjaya.. bawa ara mandi situ... time cuti sekolah memang ramailah... tak lama pun kami pergi dalam 45 minit je... berendam jadilah....ara tak bawa baju mandi.. pakai baju lama aathif... aathif dah tak muat dah... bila abang-abang sibuk pakai topi... ara pun nk join.... hehhehe... nasib topi abang banyak...





Lepas puas mandi.. kita jalan kat mydin pulak sebab atok nak belanja abglong beg sekolah atau kasut sekolah sebab dapat no.3 aritu... so pergi bata je sebab kebetulan ada sales.. paksu pun nak belikan abglong sesuatu jugak... so dapatlah abglong 1 beg + 1 kasut dan abgngah 1 kasut... sebab dekat bata masa tu offer... 1 beg + 2 kasut RM99 je.. so belilah kat situ... terima kasih atuk... terima kasih paksu....dah sampai mydin apa lagi.. pekena coolblog sementara tunggu solat maghrib.. dan main mainan yang lagu-lagu masuk duit tu....














 Dah puas main... jom balik... hari tu mak dah siap buat spageti bolognese dan opah buat pulut kuning untuk semua... order kek birthday dari acik ris... jom kita nak sambut birthday atuk..opah..ara dan aathif yang lahir bulan disember.... Alhamdulillah...potong kek sama-sama tahun ni kat rumah maklong ye ara...best makan ramai-ramai... abglong kemain puji spageti mak sedap sangat-sangat... hehehe.. abglong kan kalo mak masak apa-apa.. nasi ayam ke.. spageti ke... abglong akan puji sungguh-sungguh dan akan makan banyak.. hehehe.... terharu mak...




Ok bila semua dah balik... rutin kita kembali seperti biasa... masih kena buat latihan ye.. walaupun cuti sekolah... hehehehe...



Ini entah weekend bila pun mak tak ingat.. kita dah lama tak makan grand canyon kan... so marilah.... 








Ok habis dah tahun 2017... kita dah nak masuk tahun 2018 pulak.... abglong kata kita kena gi jalan-jalan bila cuti sekolah... mak kata kita tak ada duit... bolel nak jalan tapi kena menabung dari awal tahun... so mak decide kita buat tabung percutian.. mak dan abah akan masukkan RM1 setiap hari selama setahun... so insyaallah cukuplah untuk kita bercuti mana-mana nanti... bila dah cukup baru kita decide ye... ok kan.... Alhamdulillah kome pun setuju.. dan abglong pun masukkan balance duit sunat yang dia dapat tu... lepas dah belanja kita semua makan KFC.... hehehehe.. tq abglong sudi belanja kita semua guna duit sunat abglong... mak doakan semoga sikap abglong ni bawa sampai ke besar ye.. murah hati nak belanja keluarga....