February 16, 2011

Cobaan pertama

Yahaaaa... cobaan pertama ku menjadik... sizzling mee... resepi dari opismate... wah best gile.. tak sgka senang je buatnya.... sibbaik baru beli tefal... so tak melekat langsung... tu yg lebih best tuh... pd yg suka... kalo nk rasa meh le dtg umah... tp kena bgtau awl ye... huhu..


sizzzling mee.... yum yum yum

banana milk shake

banana spleot....




February 10, 2011

Sudah mau 4 taon wo....


Diam tak diam sudah hampir 4 tahun usia perkahwinan kami... kejap je rasanya masa berlalu... dgn kehadiran si kecil penyulam rasa bahagia dlm rumahtangga... bahagia rasanya... kalo tgk daisypath tickers kt sebelah tuh... bole nmpk la kami sedang mghitung hari utk sambut anniversary yg ke 4... huhuhu...





Cerita cinta kami bermula selepas masing2 menjadi bff semasa kt poli dulu... memula tuh mmg bff(bestfriend) pastu trus jd bff juga tp boyfriend 4 eva.. hehehe... pastu hopefully akan kekal jd suami 4 eva... aminnn....




selama 4 thn ini sudah byk susah senang kami tempuh bersama2... segala detik2 indah dilalui dengan penuh rasa kasih & sayang... cinta yang semakin menebal dari hari ke hari walaupun kdg2 tetp juga dipukul gelombang... tetapi kami tabah hadapinya bersama... cuma setakat ini kami belum lagi la dilanda tsunami... hehehe.. setakat ribut2 taufan tu sket2 adalah... hehehe... sedangkan lidah lagi tergigit... ye tak...!!!




ok.. bercerita tentang anniversary kali nih... disambut lain mcm sket.. sbb sebelum2 nih kami hanya smbut biasa2 je.. pi mkn kt hotel, mkn kat restoran2 yg best sket... & semuanya sekitar ipoh je... tp kali nih kami plan nk ke sini.....






kuching, sarawak... setahun punya planning ni... heheheh... kalo masa tahun pertama dulu kami smbut dgn mifdhal dlm perut... tahun ke4 plak ngn mifdhal & adiknya kat dlm perut... huhu.. mmm... kalo buat candlelight dinner ok tak..?? hehehe... tp satgi mifdhal sibuk nk tiup lilin plak.. happy bday katanya karang... jenuh gak... hahahaha... takpe la.. apa2 pun kami dpt bercuti seklga sempena anniversari kali ini.. insyaAllah...



Mifdhal dah 2thn 7bln

Ooooo... patutla malam td mifdhal terjaga kul 3 pagi dia kata dia tak bole tdo sbb gelap... tak penah2 dia jaga time2 cmtuh... rupanya dia dah masuk 2thn 7bln da... ooo beralih lagi 1 bln ye sayang... sbb tuh la mlm td kaco mak tdo...

Aku dah perasan yg dia mcm tak lena tdo... dok guling sana guling sini, garu sana garu sini, bg nenen kejap je nk pastu taknak, pastu kaki dok letak baik atas kaki aku, pastu raba2 aku, raba2 bantal... mcm2 lah... aku memula buat dek je... tp aku risau plak kot2 dia sakit ke.. aku tnye le.. mifdhal sakit perut ke... dia jwb.."tak la.." pastu aku tnye lagi mifdhal panas ke (sbb dah 2,3 mlm nih aku pun rasa panas yg amat sgt... mgkn sbb preggy kot).. pastu dia jwb.."tak la... gelap..".. ooo baru dia perasan kot dah gelap.. selalunya main tdo je smpi pg.. celik2 dah terang kan...

Pastu aku ckp la.. mmg la gelap sbb dah mlm, sume org tdo... mifdhal tak tdo ke... dia jwb.."mifdhal tak bole tdo la..." oooo... dia tak bole tdo... aku rileks lagi... pastu slow je dia mtk mak.. nk vitagen... pastu aku pun bgn la pi amek... smbil minum tuh.. mcm2 dia dok pok pek pok pek... nk main piung la... nk tgk astro ceria la... aku buat dek je.. konon2 tdo... pastu dah abih vitagen tuh... dia guling2 lagi... garu2 lagi... aku buat2 tdo... huhuhu.. pastu lebih kurang sejam gak la dia mcm tuh.. pastu mtk nenen... tak lama lepas tuh dia smbg tdo balik... alhamdu lillah... aku pun dapat la smbg tdo... adeh... mifdhal jgn la tiap2 mlm mcm nih ye... poning mak... huhuhu...

aku igt pg nih dia nk bgn lmbt..rupanya masa aku tgh mandi dah jaga dah.. aku kuar bilik air tgk dia dok rileks tgk astro ceria dah... adeh... dia takpe la... kejap lagi mesti smbg tdo balik tuh... aku...???..!!!!!.... sangap.....

tp takpe.. aku tau itu adalah antara proses tumbesarannya... & aku amat2 bersyukur sbb sejak abih pantang mifdhal belom lagi nyusahkan aku bila tdo mlm...masa dlm pantang pun dia bukan menangis mlm2 cuma dia akan ok ek ok ek sbb nk bergantung nenen ngn aku... tp elok je lepas pantang.. setel.... dia akan tdo smpi pagi..& bukan jenis suka menangis mlm2...atau berjaga mlm2... so far so good... kiranya pada aku.. mifdhal takde la jenis yg suka meragam... bwk la pi tdo kt mana pun dia akan tetap cmtuh gk... bwk la pi jenjalan kemana pun dia ok je... no worries... alhamdu lillah...


February 9, 2011

Breastfeeding semasa mengandung...

Org ramai mesti terkejut dgr aku masih lagi bf mifdhal walaupun usia dia kini sudah menjangkau 2thn 7bln... & tambahan lagi aku nih tgh 7mos preggykan... hehehe... tp itu lah hakikatnya... dia masih lagi takmau berenggang....hehehe sabo je la... pada aku pulak mmg le terasa berat hati nk tolak permintaan dia tp bila tuntutan bdn aku yg semakin tak larat nih kdg2 aku hangin gak bila dia takmau berhenti esp. bila aku cuti kt umah... adeh... longuh dibuatnya.. ye la... bila perut dah semakin mbesar, pggang pun bertambah2 sakit.. tp yg paling agung sekali mmg pedih yg amat sgt.. tp aku gagahkan juga... belah siang bole gak la diumpan2 utk main ke... dish abah ke.. tp bila mlm kadg2 mmg kejap2 nak... tp ada gak mlm2 yg dia tak jaga lgsg smpi pg.. maka aku dpt lena dgn amannya... hehehehe... harap2 bila adik dia dah kuar nnt dia akan paham2 sndri... tp kalo dia nk jugak maka tendem nursing la jwbnya... huhuhu... apa2 lah sayang... mak ok je.. asalkan sayang bahagia & sihat ceria selalu... mifdhal lah putera hati mak & abah... selalu buat kami ketawa dgn gelagat2 yg semakin byk tuh... hehehehe...

ada sekali tuh aku ckp ngn dia... mifdhal mak buat udang goreng tepung... sedap tau... mifdhal mesti suka... pastu tau dia jwb apa... dia jawab... sayang makkk.... smbil peluk aku... arghhh... terharu rasanya.... aku pun tersenyum bangga... hehehehe..


Afc channel... Video mifdhal memasak

Mifdhal mmg suka aktiviti masa memasak nih... siap mtk set masak2 lagi... aku nih pun layan kan aje.. sbb mana tau kot2 dia minat jadi chef... kira ok gak apa.. ramai gak chef lelaki zaman sekarang kan.... huhuh....

ok meh kita layan video mifdhal & aktiviti memasaknya itu....





video





Matdampit 1st bday..

Disebabkan semua balik kmpg masa tokcik nk wat kenduri tuh... maka my MIL decide nk wat bday afif kt kmpg... so my MIL sponsor KFC, maklang nya nk sponsor bday cake... maklong sponsor topi2, tiup & bunyi2 je la ye... hehehe... meriah sket.. walaupun takde la ramai sgt kt umah onyang tuh... hehehe... tp kira ok la afif.. best apa..?? meriah gak tau...



ni le rupa bday boy... aktiviti masuk mulut tak bole dilepaskan...



maklang pun nk enterprem... siap ngn topi lagi tuh....



kek yg sodapppp....




mama afif sisamping ank2 buahnya...

mifdhal je takmau amek gmbr sbb bz main tiup2 tuh...

topi pun takmau pakai....


ini la yg dia suka... tiup... tiup... tiup...



mama & afif






suka afif dapat hadiah...

dari abg mifdhal tuh...


nina nina nina... suka ye...

suh ibu beli.. :p



Mak Ah telah kembali padaNya

Masih igt lagi tak cite satu2 nya mak sedara aku yg masih tggal belah arwah abah aku... dia dulu kan sakit kat johor tuh... mmm... pada 24/1 aritu dia telah pergi buat selamanya... sedih... sbb tiada lagi adik beradik belah abah... so mlm tuh jugak kami pi.. kali nih tak bwk kete tp naik train aje... sbb hubby penat nnt... lagipun cuti sehari jek... so ada la sket pic masa naik train tuh...









Lagi menu yg aku cuba....

Salam semua... ewahh.. mcm ramai je yg baca.. huhu syiok sendri... mmm... terasa lama plak tak update blog... biasak la kalo keje luar alamatnya mmg le bersarang... hehehe... kat umah tak dapek la.. mgkn kawasan baru so line mmg slow gila atau bole dikatakan takdak langsung... hehehe...

Ok lah... apa nk cite ye... oh ye... semenjak 2 menjak nih aku rajin sket turun dapur.. huhu.. utk mencoba resepi2 yg aku tak penah buat sebelum nih... rajin bukan sebab apa, sbb skrg nih rasa mcm dah taktau nk masak apa sbb rasanya dok asik buat benda yg sama je... agak bosan pun ada... so kekadg kena gak ubah citarasa..

ok memula aku nk share air buah aku nih dulu...




ni la rupa "jus mangga float"... huhu... yummy... sedap...

aku buat nih masa MIL aku nak mai ipoh sblm balik kmpg...

aku tgk buah mangga tuh cntk je.. so apa lagi... jeng jeng jeng.....

mat inteprem... mifdhal tak puas ati sbb dia nk kamera yg aku pegang tuh...

sibuk nk tgkp gmbr jugak.... hehehe


Ni plak aku try masa weekend aritu...

"Fresh orange float"... sedap gila... smpi hubby kata tak smpi ati nk minum abis...

sayang katanya so smpn dalam peti balik... hehehehe...



Yg ni plak aku main hentam je buat ikan bakar sambal perah limau kasturi....

perghhhh.... sedappp tuh... resepi nih aku cedok dari blog lain...

aku terbekenan ngn resepi2 yg dia bagi... so apa lagi...

cobalah...... ternyat tidak mengecewakan....



ha... yg ni paling best... sotong goreng tepung.....
rangup & best gila... mifdhal suka sgt...
siap makn sorg tak bg org lain... kira ok la
cara nk pancing dia mkn sotong....
aku ada gak ty buat udang... pun sedap... so mifdhal mmg suka la...