June 27, 2011

Zuhayr dah 2 bln

Arini genap usia zuhayr 2 bln.. dia dah pandai agah2, senyum2 & sembang2 dah... best sgt main2 ngn dia...
Baru td dpt tau yg zuhayr share bday ngn hero sinetron baim wong... huhu...
Meh le layan gmbr zuhayr ngn toy baru dapat dari aunty dia smlm... hehhe...




June 13, 2011

Adik botak abg pun botak....

Ujung mggu baru nih my hubby gunting rambut mifdhal jadik botak.. suka dia sbb sama ngn adik... hehehe.... tp gmbr 1st kat bwh nh masa belum gunting rambut lagi....saje sy letak sb gmbr adik & abg yg sgt comei... adik nguap & gmbr abg tgh sedih sbb tak dpt nenen... sbb sy nk mandikan si adik dulu... huhu...





abg yg nk try dukung adik... sudahnya dia yg tak larat...





ops abg nk terjatuh.... huhu... adik berat sgt la..





sama2 botak... huhu...

EBM utk Zuhayr

Hai hai hai... salam semua... arini baru la ada masa sket utk update blog nih... huhu... duk umah pun bz gak ye... huhu...

Ok la kali nih sy nk cite pasai sesi pemerahan kini telah bermula.. ye la... tak lama lagi dah nk mula keje kan... so kalinih sy berazam utk wat stok sbyk mana yg termampu... masa mifdhal dulu sy buat stok sket je... lebih mgharapkan pemerahan masa keje... tp kali nih lain sket... sy kena wat persediaan awal... mana la tau kot2 masa keje nnt ada peraturan baru plak ke... huhu...

Tp pemerahan kali nih byk dugaan sket.. mana taknya... masa pam sy adalah antara kul 4 - 7 pg tiap2 ari... belah siang mmg takde peluang nk pam sbb sy nih tandem nursing... bergilir-gilir ngn si abg nk nenen... selalunya mmg sebelah abg sebelah adik... adeh... kdg2 rasa letih sgt2 tp ye la... janji sy dulu pada si abg... sy akan nenenkan dia selama mana yg dia mahu... so selagi mau... suapkan aje... cuma kdg2 tuh sian gak kt dia... ye la.. bila dah lama2 stress pun ada... mana taknya... bila nenen kan abg... adik nangis & si abg takmau lepas nenen... ha...!!! itu bole mendatangkan marah... hehhe....

Ok lah.. meh kita layan pic sket...




Ini adalah stok susu terkini sy pd 13/6... dah ada 36 bekas dah... alhamdu lillah..

harap2 sblm mula keje bole cecah smpi 100bekas.. huhu... cayuk2...





Ini la gajet pemerahan sy....

pam medela, storage bag, gunting, getah, pen & sticker...

ini hasil pemerahan pukul 5pg... double pumping ngn zuhayr...





Ini stok masa 22 bekas pada 4/6





close up sket... sy bole pam sehari sekali atai kdg2 kalo kuat smgt & bole lawan ngantuk.. bole la dpt 2 bekas... tp selalunya tak bole sbb zuhayr hanya akan tdo kul 1 lebih... & siang sy tak bole nk tdo....





Ok itu aje nk cite kali nih.... kisah EBM sy utk zuhayr...



June 1, 2011

Zuhayr 1st checkup

Hari ini jadual adik zuhayr cucuk kt klinik kesihatan chepor.. sy plak terasa berkobar2 sbb nk tau berat terkini dia & progress bayi seusia dia...

So progress adik zuhayr..

Berat : 5kg.. (wow... best... si abg dulu 2bln baru 5kg)
Ukur lilit kepala : 39cm (lahir 37cm)
Panjang : 54cm (lahir 51cm)

Nurse kata semua perkembangannya adalah normal...sejajar usianya... alhamdu lillah...
Dan seterusnya zaassssssss.... kena cucuk... huhu..nangis kjap je...

Si abg pun nk bgtau progress jugak... berat dah 12kg... huhu... berkat share nenen...

May 28, 2011

Kini Zuhayr telah sebulan

Tanggal 27 Mei telah genap zuhayr berusia sebulan.. telah sebulan kita bersama... Mak tgk zuhayr dah semakin montok... huhu... tak sabar rasanya nk timbang berat nnt kan...

ini la rupa zuhayr yg telah genap sebulan...






May 21, 2011

Penerimaan si abang

Cuba kita selami persaan anak kecil kita apabila dia diuji dgn kehadiran org baru yg lebih kecil, lebih comel & lebih mendapat perhatian dari kedua ibu bapa, atuk, nenek, opah dll lagi... dia seolah-olah telah kekurangan perhatian & kasih sayang... itu hanya pada pendapat dia..si abang..mmg dia tak tunjuk secara terbuka tp jauh di lubuk hati dia mesti merasakan itu... maka disebabkan itulah dia mula menunjukkan perangai yg sblm nih tak penah dia buat... cuba utk menarik perhatian semua...


Alkisah itu jugalah yg blaku pada si abang yg bergelar abg mifdhal terhadap adik zuhayrnye tu... dia syg sebenarnya.. sekejap2 dtg nk cium... bila bby uwekkk sket dia trua kata mak bby nangis.. atau kdg2 dia pi tepuk2 adik sambil nyanyi2 dodoi kt adik dia tuh... itu la tandanya dia syg sbnrnya kat adik... cuma kdg2 mgkn blom pt terima hakikat dia terpaksa bkongsi mak & abah ngn adik baru ini...


Sy & hubby mmg dari awl2 preggy lagi sy sudah pelan2 bgtau kt mifdhal yg dia bakal jd abg.. bakal dpt adik & ada beberapa kali dia ikut sama kami pi checkup & dia bole nmpk kt screen scan tuh bby tgh gerak2 & dia tau tu adik dia... ia selalu gak cium2 perut aku yg boyot tuh... tanda syg kat adik... so mmg smpi skrg dia mmg slalu syg adik dia.. cuma kena pehatikan takut2 dia tkasar masa cium tuh...


So, bolehlah sy simpulkan kt sini bahawa dia mmg boleh terima kehadiran bby baru dgn baik sekali.. cuma ada bbrapa perangai dia yg akan mbuat sy naik darah... mcm cnth.. mandi lama2 dlm bilik air takmo kuar, tghari rembang nk jalan2 kt luar & bila dah kuar takmo masuk,berebut nk nenen ngn adik, masa adik tgh nenen masa tuh jugak la dia pun nk nenen....so bila sy google perihal tandem nursing nih.. sy dah mula paham mcmana caranya nk menangganinya...so mifdhal lepas nih kira ok la kot... huhu... semua perangai dia akan mbuatkan sy rasa nk jerit je manjang... mmg slalu pun dia kena jerit ngn sy... kdg tuh rasa bsalah pun ada tp bila ckp baik2 dia takmo dgr... tp lepas tuh bila masa dah kembali tenang sy akn bincg baik2 ngn dia..bgtau kenapa sy marah & dia mmg mcm paham.. & sy tau dia paham... cuma mgkn buat2 tak paham..


Setakat nih sy belum pernah tgk dia buat tak tentu kt adk dia.. syukur sgt2... dia paham yg bby tuh kecik lg... & dia pun ada gak rasa nk beralah ngn adik tuh... kira ok la tuh abg... huhu


Ok, so meh kita lyn pic kasih syg abg & adk yg wujud sejak 27/4/11 hingga sakarang & hope utk sepanjang hayat... insyaallah...




adik mcm nk geget abg je...huhu







uittts...jgn korek mata adik tuh...




Wajah2 Nadhif Zuhayr di hari kelahirannya

Inilah wajah yg selalu menendang sy dlm perutku ini... huhu... comei je dia tdo...











Yg kertas biru tuh cop tapak kaki dia... mmg std kt spital nih deme cop tapak kaki apstu bg adiah kt all mommies.... nice..