March 19, 2013

Wajah2 Aathif sebelum berusia sebulan

Lepas aje bersalin di Ar Ridzuan aritu sy tdo semalam aje kat spital... malam ni bersalin esoknya tghari dah kuar spital.. cepatkan... kalo masa bersalin abg ngan abg ngah aritu tdo sampai 2 mlm sbb tempoh nk bersalin tuh lama... yg ni sbb maybe anak ke3 so bukaan dia sgt2 cepat.... huhu...

bila balik umah je seperti biasa misi chepor akan dtg... oleh kerana aathif lahir 3.9kg so ptg tu jugak dia dtg sbb ada risiko utk jaundis... mmm... dah agak dah.... huhuh... seperti biasa mmg ada kuning sket tp pada kami tidaklah sekuat abg ngah dulu & mifdhal dulu pun siap kena admit lagi 2 mlm... so kami takmau sejarah berulang maka sy kerapkan bf... kira mcm tak lekanglah bf tu dari aathif nih... bukan 2 jam skali atau sejam skali tp rasanya 1/2 jam skali kot... huhuhu....

so meh le layan beberapa pics sy snap pada hari2 awal aathif balik umah... dah mcm budak besar kan.... hehehehe.... Aathif sama gak mcm abg2 dia mmg sy akan bg deme tdo ngiring sbb takut muak sbb depa mmg muak kuor kot idung....













Ini plak masa lepas mandi gmbr opah tgh tuam aathif... rileks je diakan... sbnrnya masa memula dulu tiap kali mandi mesti nangis... tp bila pelan dah besar dah tak nagis dah... bila kena tuam lagi le best rasanya ye aathif...


 

March 18, 2013

lepak umah kakcik

Ujung mggu 2 mggu sudah takde plan pun memula nk pi KL sbb baru 2 mggu je balik dari sana... tp apa nk buat en suami ada majlis silat yg buat kat jln kent so kami decide utk ke KL juga... takpelah sbb bole bjumpa adik beradik... hhuhu... so kali ni pi sana sy berjaya pujuk en suami agar satu malam kami bermalam di umah kakcik aka kakak sy... lama gaklah tak tdo sana... so bila dah pi sana kakcik pun calling2 le adik beradik yg lain utk lepak sama... huhu... dia siap buat laksa, kuih cara pastu masak lauk pauk yg sgt byk itu.... tq kakcik sbb rajin layan adikmu yg sorg nih... yelah sy sorg je adik yg dia ada.... huhuhu...

Dia ada 5 org anak yg masih kecik... bykkan... hehehe... campu anak2 sy yg 3 org tuh... so mmg cnfm mcm nursery.... masuk plak anak kakak yg lagi 2 tuh.... setel... umah mmg hiruk pikuk dibuatnya... takyah pasang tv le sbb cnfm tak dgr apa2... hehehehe... tp tulah anak zaman teknologi skrg... depa duk asik main tab, ipad, iphone dan termasuk lah galaxy mini opah pun jd bahan jugak.... adoi...

meh layan pic sket....



anak susuan sy nih bz main sndri...
depa ni beza cuma 2 mggu je... tp zariq mcm nmpk lagi tggi dari abg ngah.... depa nih kalo bjumpa masing2 malu... nk kawan mcm takmau kwn... nk main mcm takmau main... senyum2 je...merenung-renung je... nk ckp mcm tak paham sgt lagi.... tp dok sama2 makan biskut meri... tu duk main cak2 ngn opah...

kali ni sgt susah nk snap pic depa sama2... yelah masing2 dah besar....












Ini plak si yen yg berkenan botol air abg ngah.... tp cover so tolg suap minum jelah....

Tengah baik le tuh

Dua beradik nih kalo tgh baik... best je tgk... main peluk2 cium2 gurau2... tp bila mula berebut... abih cite... hehehehe... dlm keta pun jd bergurau.... huhuhu...






Abg ngah bz....

Sejak ada bby aathif nih abg ngah sgt2 bz... huhuhu... bz ke sibuk.... dia sgt rajin tolg mak... kalo nk tdo tuh sume benda dia yg nk bwk masuk bilik... maklumlah... mak kan sume nk bwk.. tisu basahlah, pampers, bantal nyusu (sbb nak pam), pam susu, kotak bedak, botol air mak & anak2 skali, lampin, sapu tgn muak bby... sume banda tuh dia yang nk bwk... bila sy panggil abg (merujuk kpd mifdhal).... tolg mak angkat brg masuk bilik... maka dia pun berlari sambil kata... biar.. biar... maknanya biar dia yg angkat... abg jgn angkat... dia je yg nk buat... pastu tak muat2 tgn sbb sume nk angkut satu kali... pastu pakat tercicir le tgh jln... huhuhu... pastu kalo bby poo poo pun dia yg nk buang pampers bby... 

Ce meh layan pic dia sibuk nk angkat baldi isi baju kotor bby tuh... itu dia angkat dari dapur... yg ni sy takde suruh dia buat apa2 pun... dia je yg nk angkat baldi tuh... terlebih rajin... masa nih opah ngah suap dia makan nasik... tp sempat gak buat keja...


tgk kalut je rupanya
 



Upin Ipin tgk Upin Ipin

Dua beradik nih dah boleh min sama2... sukalah abg tuh sbb dah ada geng utk dia main, tgk upin & ipin, lawan gaduh, berebut  dan mcm2 lagilah.... abg ngah dah semakin besar... diam tak diam dia akan masuk 2 thhn bln depan.... huhu... dah besar dah abg ngah... sejak dah ada bby nih lagilah nmpk dia cepat besar.... kalo baring atas riba tuh.... dah panjang lebih dari peha kita... pastu sekejap je lenguh dah peha... hehehehe...

Ini pic deme pakai baju upin ipin.. beli baju nih masa upin ipin dtg Mydin aritu.. kalo sorang pakai baju tuh sorang lagi mesti nk pakai sama2 jugak.... hehehe... biasanya ari sabtu atau ahad je pun yg bole bg sama... ari lain duk nursery...

Tu sama2 tgh layan upin ipin le tuh... tp abg tuh kejap lagi dia bukak le cite feveret dia oggy tuh.... maka abg ngah pun akan nangis... nk ngok ipin2...... huwaaaaaa.... akhirnya mak fenin.... & trus simpan tab... maka dua2 akan nangis.. penyudahnya dua2 kena paksa tdo siang... alkisahnya.... huhuhu....



March 12, 2013

Pemergian seorang sahabat ~ Nor Yasnida Mokhtar

Pada 26.2.13, ada satu berita yg sgt mengejutkan saya... sungguh tidak disangka rakan seperjuangan sy di PUO telah kembali mengadap penciptaNya... bagaimana dia kembali... ada coretan dari suaminya di akhir entry ini....

Sy mula mengenali Yas masa kami sama2 masuk PSSCM... kami sekelas iaitu kelas PUO#2... dia bukan partner sy tp dia selalu training sebelah saya... dia, partner sy (lieza rock) dan saya mmg antara yang paling kecoh dlm kelas tu... bila rehat je kami akan mula bergelak ketawa sampai tak igt dunia... ada aje yg kami borakkan... gelak tawa senyuman dia masih terbayang di minda saya... dia mmg seorang sahabat yg baik... byk kenanngan sy dgn dia... selama kami berada di dalam persatuan yg sama kami sgt ngam dan mempunyai pendapat yg serupa... tiap kali kami berjumpa takde benda lain yg kami buat melainkan ketawa, ketawa dan terus ketawa..... adoi... cemane nk lupa wajah manis yas nih....





Ini antara kenangan kami..... hany 2 je yg mampu sy letakkan.... tapi hakikatnya sgt banyak....



Yas.... abadilah dikau disana bersamaNya... Semoga sentiasa ditempatkan dikalangan org2 yang beriman....

Post sy di FB utk memberitahuan perkhabaran duka kepada sesiapa yg mengenalinya...

Dukacita dimaklumkan bahawa Yasnida Mokhtar bekas pelajar Politeknik Ungku Omar dan juga ahli Persatuan Seni Silat Cekak Malaysia PUO kelas puo#2 telah meninggal dunia pada 26.2.13 disebabkan penyakit leukimia tahap 3 dan akan dikebumikan di Arab Saudi. Lebih menyedihkan bayi yang dikandungnya juga tidak dapat diselamatkan dan telah digugurkan dan dikebumikan pada 25.1.13 yang lalu. Semoga beliau ditempatkan dikalangan orang yang beriman dan sentiasa berada dalam rahmatNya. Semoga keluarga beliau tabah menghadapi dugaan yang amat berat ini kerana anak-anak beliau masih kecil. Moga sahabat saya ini tenang dan damai di sana Amin..


Ini adalah coretan dari suaminya....


Bismillahirrohmaanirrohim

Allahu Akbar! Allahu Akbar!Allahu Akbar!

Assalamu’alaikum warohmatullahi wabarokatuh

Alhamdu Lillah, baru hari ini berkesempatan untuk menulis sedikit coretan setelah agak lama jugak keadaan terlalu genting dan sibuk. Diharap dengan sedikit coretan ringkas ini akan dapat menjawab sedikit sebanyak persoalan mengenai apa yang telah diuji kepada keluarga saya dan isteri terutama kepada yang baru mengetahuinya. Coretan ini juga diharap menjadi kenang kenangan dan pengubat rindu dengan arwah yang sentiasa dekat di hati saya, keluarga serta para sahabat2 dan kenalan beliau.

Izinkan saya bermula begini…

Sebenarnya, saya sekeluarga telah pulang ke Malaysia pada penghujung bulan disember 2012 yang pada masa itu ayah saya berada di ICU disebabkan colon cancer, kami pulang bagi menziarahi beliau dan seterusnya Yasnida membuat keputusan untuk terus berada di Malaysia bagi menyambung perkhidmatannya sebagai guru. Ini disebabkan tempoh cuti tanpa gaji beliau sudah hampir ke penghujungnya iaitu pada bulan Jun 2013 nanti. Beliau juga merancang untuk bersalin di dalam perkhidmatan dengan harapan untuk menyambung lagi cuti tanpa gaji selama 5 tahun lagi bagi memberi tumpuan sepenuhnya kepada keluarga. Pada ketika itu Yasnida mengandungkan anak kami yang ke-5 dan kandungan ketika itu telah berusia 5 bulan. Alhamdulillah.

Saya berangkat balik ke Saudi Arabia bersama anak sulung saya yang bersekolah di sini. Yasnida berada di Malaysia bersama tiga lagi anak2 kami. Begitulah perancangan kami

Sesungguhyan Allah amat sayangkan keluarga kami lebih dari apa yang kami sayangkan. Allahlah jua sebaik-baik perancang dan penentu segalanya. Pada pertengahan bulan Januari 2013, Yasnida mula mengalami masalah kesihatan, badan belia terasa lemah. Beliau merujukkan perkara tersebut ke O&G consultan di KPJ Ipoh Specialist, dan Doktor suspect Pregnancy Anemia sahaja yang berlaku lalu Doktor memberikan ubat2 tambah darah serta acid folic sahajalah. Saya jugak menjangkakan itu adalah alahan mengandung yang memang selalu berlaku kepada beliau sejak mengandungkan anak sulung lagi. Menjelang minggu yang seterusnya, Yasnida merasakan diri dia semakin lemah dan di sendiri yang memandu kereta ke KPJ Ipoh Specialist dan meminta doctor masukkan di ke wad dengan menegaskan di memerlukan rawatan, dia rasa terlalu lemah sangat. Doktor pun masukkan beliau ke wad dan membuat ujian darah secara terperinci dan merujukkan kes Yasnida kepada pakar Hematology. Doktor juga telah memasukkan beberapa pint darah bagi menstabilkan kembali darah beliau selama beberapa hari.

Allahu Akbar! Keputusan yang keluar memang memeranjatkan kami. Yasnida didiagnosed menghidapi T-Cell Acute Lymphoblastic Leukimia (ALL) a.k.a Blood Cancer. Doktor mempunyai keyakinan sebanyak 99% pada ketika itu dan meminta untuk melakukan Bone Marrow Test bagi mengesahkan lagi 1% keyakinan beliau itu. Maka Bone Marrow test pun dilakukan dan keputusannya memang ternyata beliau menghidapi penyakit tersebut dan doctor mencadangkan untuk membuat rawatan Kemoterapi secepat mungkin untuk menyelamatkan keadaan. Termat pedih lagi apabila doctor menyatakan bayi di dalam kandungan terpaksa digugurkan bagi member laluan kepada kimoterapi dan untuk menyelamatkan nyawa si ibu sendiri.

Pada ketika ini, saya sudah kembali ke Malaysia dan membuat keputusan untuk membuat second opinion ditempat lain.Yelah, keputusan yang perlu di ambil adalah amat penting dan amat mempengaruhi kehidupan keluarga kami pada masa akan datang, jadi kami perlu membuat kepastian yang jitu terhadap keputusan perubatan ini. Kami meneruskan second opinion di SIME DARBY MEDICAL CENTER, Subang Jaya. Sekali lagi ujian darah dilakukan dan keputusannya adalah sama juga dengan apa yang telah kami ketahui. Allahu Akbar! Pada masa ini doctor sudah mulai memberikan Yasnida Prednisolone (sejenis steroid untuk mengawal sel kanser yang sangat aggresif dan juga sebahagian dari kimoterapi itu sendiri).

Kami seterusnya merujuk perkara ini ke sebuah pusat Rawatan Islam, Perubatan Al-Hidayah yang mempelopori rawatan kanser mengunakan terapi Al-Qur’an. Perawat tersebut juga mengakui bahawa sel kanser yang dihidapi beliau amat aggresif katanya. Perawat tersebut memberikan air penawar dan beberapa petikan surah AlQur’an untuk di amalkan. Perawat juga mencadangkan isteri saya untuk membuat Kimoterapi kerana menurut beliau sel kanser sangat aktif di dalam badan Yasnida. Alhamdu Lillah, ada sedikit perubahan setelah melakukan terapi Al-Qur’an. Jari2 Yasnida agak kembali merah setelah terlalu pucat sebelum ini. Kami bersyukur.

Kami juga merujuk kepada Darussyifa’ di Puchong dan Bangi untuk mendapatkan rawatan tetapi rawatan menggunakan Kayu kenderak tidak dapat dilakukan kerana pada ketika itu Yasnida sedang mengandung. Panas katanya.

Kami telah bermesyuarat dan bersepakat sesama kami untuk berjuang habis habisan bagi merawat penyakit ini kerana inilah tanggungjawab kami. Keputusan telah diambil untuk bersetuju menggugurkan kandungan tersebut walaupun ia amat berat sekali. Terlalu berat tetapi kami sebenarnya tidak mempunyai banyak pilihan sangat pada ketika ini.

Seterusnya, saya merujukkan kembali isteri saya ke KPJ Ipoh Specialist bagi menggugurkan kandungan tersebut dengan hati yang cukup berat sekali. Alangkah terkejutnya kami lagi apabila KPJ Ipoh Specialist menolak kes ini kerana berisiko tinggi. Doktor menyatakan si ibu mempunyai risiko tertalu tinggi kerana keadaan seperti berikut.

1. darah ibu tidak normal ataupun tidak stabil di mana sel darah putih terlalu tinggi, darah merah terlalu rendah dan yang paling berbahaya ialah platlet juga terlalu rendah. Dikhuatiri sekiranya apa2 berlaku darah tidak dapat membeku semula.
2. Kandungan sudahpun bernyawa pada ketika itu walaupun masih tidah matang.
3. Si ibu sudah pun melakukan 2 kali C-Sec surgery untuk kelahiran yang sebelum ini. Ini memberikan risiko sekiranya si ibu perlu melakukan surgery lagi.
Doktor menolak kes ini ke Hospital Besar Ipoh setelah tidak sanggup mengambil risiko.

Di Hospital Besar Ipoh, Pakar O&G mengambil lebih kurang 3 hari untuk membuat keputusan bagi kes ini bersama2 pakar Hematology. Akhirnya keputusan di ambil untuk mengeluarkan bayi dengan menggunakan kaedah ubat Cervagem yang agak mengurangkan risiko. Tetapi sekiranya tidak Berjaya, kaedah C-Sec terpaksa juga dilakukan. Akhirnya, bayi Berjaya juga dikeluarkan melalui kaedah Cervagem ini.

Alangkah luluhnya hati si ibu apabila mendenga anaknya menangis dengan sekali teriakan tatkala bayi kami keluar kea lam fana ini. Allahu Akbar! Saya sendiri sempat mengazan serta iqamat bayi ini sebelum menghembuskan nafas terakhir. Yasnida sendiri tidak sanggup untuk melihat bayi ini kerana terlalu hiba sangat. Alhamdu Lillah, Nurul Iman binti Mohd Hashanizam telah selamat di kebumikan di Tanah Perkuburan Islam Simpang Pulai, Perak.

Seusai saja dua hari selepas bersalin, kami dengan kadar yang segera berangkat kembali Jubail untuk mendapatkan rawakan Kimoterapi bagi melawan penyakit kritikal ini. Kami sempat berehat semalam saja di rumah dan terus mendapatkan rawatan di Saad Specialist Hospital, Al Khobar, Saudi Arabia setelah berbicang dengan doctor. Sebelum berangkat, doctor telah membekalkan kami Prednisolone (steroid) bagi mengawal keadaan sehingga kami mendapatkan rawatan yang bersesuaian.

Sesampai saja di hospital, dektor membaca laporan dan seterusnya membuat pemeriksaan ke atas kes kami, doctor immediately, meminta Yasnida masuk wad pada 3 Februari 2013. Pemeriksaan tahap penerimaan kimoterapi dibuat dan doctor berpuas hati untuk melakukan kimoterapi. Disamping itu, pengesahan sekali lagi melalui Bone Marrow Test dilakukan oleh doctor.

Bermulalah kehidupan yasnida di dalam wad hospital. Beliau menanggung penyakit kritikan bersama sakit rindu yang teramat kepada permata hatinya yang ditinggalkan di Malaysia bagi berjuang untuk melawan penyakit ini.

Mungkin ramai yang bertanya, mengapa tidak melakukan kimoterapi di Malaysia saja, kenapa mesti berada di Saudi. Berikut mungkin boleh menjawab persoalan tersebut;

1. Arwah pernah menyatakan bahawa dia tidak sanggup untuk menghadapi penyakit kritikal ini dengan keadaan berjauhan dari saya. Yasnida memerlukan sokongan yang sepenuhnya dan berterusan dari pada saya. Memang, pada ketika ini, emosi beliau amat terganggu dengan kesdeihan kehilangan orang tersayang serta menghadapi ujian penyakit kritikal itu sendiri. Yasnida banyak termenung dan menangis kata ketika itu. Apabila di tanya, beliau menyatakan amat merisaukan apa akan terjadi pada anak2 dia apabila dia tiada. Allahu Akbar!
2. Banyak keputusan2 pentingyang memerlukan perbicangan terus di antara kami berdua perlu diambil. Kami kena sentiasa bersama.
3. Medical Insurance Coverage. Ya, Pantai Specialist Hospital mengenakan kos sebanyak RM 60k untuk satu kitaran kimoterapi. Sekiranya Berjaya, Yasnida mungkin memerlukan kira-kira 6 kitaran untuk menghabiskan keseluruhan kitaran kimoterapi. Kami memerlukan RM 360K untuk hal ini.

Dipendekkan cerita, Kimoterapi pun bermula sehingga ke minggu ketiga dari kitaran pertama. Sejak bermulanya kimoterapi, Yasnida ada mengadu yang badan dia terasa amat lemah sangat. Kita paham, memang itulah kesan perubatan kimoterapi yang perlu dihadapi.

Pada Jumaat 15 February 2013, saya dan anak sulung kami, Nurul amirah datang melawat beliau seperti biasa. Beliau nampak agak lemah tetapi masih ceria seperti biasa. Kami makan2 bersama di dalam bilik isolation beliau. Saya menyatakan kami perlu pulang cepat ke rumah, tak boleh lama2 kat hospital kerana bimbangkan ada jangkitan kepada beliau memandagkan darah putih beliau sudah menurun hingga ke sifar yang mana badan beliau tidak mempunyai pertahanan yang kuat untuk menghadapi sebarang jangkitan kuman sementelah pada ketika itu saya dan anak agak berasa sedikit selsema walaupin kami memakai penutup mulut dan pakaian yang bersesuaian sebelum masuk ke bilik isolation dia.

Saya menyuruh anak Nurul Amirah untuk bersalaman dengan mama nya sebelum pulang. Pada ketika itu, saya sudahpun berada di muka pintu untuk beransur pulang. Sengaja saya terus bersedia untuk balik dengan tidak mahu bersalam salaman dengan yasnida bagi mengelakkan sad moment kepada dia. Pasti dia akan menangis kerana terpaksa tinggal berseorangan. Saya tidak mahu dia menangis, saya mahu dia kuat, tabah dan kental menghadapi situasi ini. Tetapi beliau meminta sangat untuk bersalaman dengan saya sambil dari kejauhan menghulurkan tangan. Saya sendiri tidak sampai hati, dan terus menyambut tangan itu, Kami bersalaman.

Rupa-rupanya, itulah kucupan tangan terakhir seorang isteri kepada saya dan ciuman kasih terakhir seorang ibu kepada anaknya. Pada 17 february 2013, Doktor menelefon saya member tahu saya yang Yasnida berada dalam keadaan kritikal dan memelukan kebenaran saya untuk membuat pembedahan dileher bagi memasukkan saluran bantuan perubatan ke badan beliau. Ya Allah! Isteriku sudah jatuh koma mulai saat itu. Beliau tidak sedarkan diri kerana menghadapi serangan Septic Shock yang bermula dengan hypotension sehingga menyebabkan beliau berlu bantuan pernafasan sepenuhnya. Kedua2 buah pinggang beliau juga sudah rosak sehingga memerlukan dialysis 5 jam setiap hari bagi menyelamatkan keadaan. Mulai saat itu, kami tidak mendengar lagi suara dan senyuman mesra Nor Yasnida Mokhtar.

Pada 26 february 2013, setelah 8 hari berada di ICU, yasnida pergi menghadap Ilahi membawa meninggalkan seribu kenangan terindah serta suka duka hidup bersama.

Dikesempatan ini saya bagi pihak Arwah Nor Yasnida Binti Mokhtar, memohon ampun dan maaf setulus hati kami sekiranya ada sebarang kesalahan atau kesilapan sama ada sengaja atau tidak daripada semua. Pihak keluarga juga memohon maaf kepada semua pihak kerana sepanjang Yasnida terlantar di hospital sama ada di Malaysia ataupun di Saudi Arabia, Yasnida agak keberatan untuk menerima pelawat kerana menurut beliau, dia inginkan ketenangan untuk menghadapi rawatan ini. Ramai saudara mara serta kawan2 yang berhajat untuk berjumpa beliau tetapi terpaksa saya menolaknya atas permintaan arwah sendiri. Mohon Maaf.

Sekiranya juga ada sebarang hutang piutang juga daripada pihak arwah, diminta hubungi saya dengan kadar segera untuk urusan penyelesaian in shaa Allah.

Bagi pihak keluarga, ingin juga saya merakamkam Jutaan penghargaan dan terima kasih kepada Tuan2, Puan2 Saudara saudari, saudara mara, para sahabat baik di Malaysia, Saudi Arabia atau di mana jua yang sejak dari mula tidak putus2 mendoakan kesejahteraan ke atas arwah dan kami sekeluarga serta menghulurkan segala bentuk bantuan, sokongan kepada kami. Tidak termampu saya menyebutkan nama seorang demi seorang kerana terlalu ramai dan banyak bentuk pertolongannya. Hanya ALLAH jua lah yang dapat membalas budi baik kalian.

Sesungguhnya Allah datangkan ujian itu bersama dengan bantuannya. Kami merasa amat bersyukur sangat kerana bantuan itu dating dari sumber yang tidak di sangka sangka dari pelbagai pihak. Masya Allah! Subhanallah! Allah sangat sayangkan keluarga kami. Indeed.

Kami bersyukur kera dipertemukan dengan saudara2 yang sungguh budiman.

Semoga ujian ini menambah dekatkan kami kepada Mu ya Rabb!..

Sekian daripada saya, Salam Kasih salam Ksesyukuran

Kepada isteri tercinta, Abang doakan Yas ditempatkan dikalangan Orang2 yang solehah serta aman di sana hendaknya. Doa abang sentiasa bersama mu. Jika kunci syurga itu ada pada abang, telah lama abang serahkan kepadamu. Telah abang redho dan maafkan segalanya. Alhamdu Lillah.

Sekian. Sebuah coretan rasa.

Mohd Hashanizam Bin Abdul Rahman
Nurul Amirah
Muhammad Amril Hashanizam
Muhammad Raisalfaruqi Hashanizam
Nurul Fasehah

1/3/2013