November 24, 2014

3 peristiwa di bulan november 2014

Assalamualaikum...

Ini cerita bulan 11... kononnya nak buat entry sebulan terus tapi cerita ini tak boleh tunggulah... kena up juga... heheheh...

Semua pun dah tahu... anak saya si abgnyah ni mana boleh berpisah dengnan abuk & putin dia... memula dulu dia takdelah nak berputin dan berbantal busuk ni tapi sejak dia kena tinggal di shaqis dia semakin intim dengan dua2 benda ini.... penin kepala mak cara nak pisahkan mereka bertiga ni... tapi kalao tanya saya... saya tak kisah sangat dia ber'abuk & putin' ni... pada saya takdelah parah mana pun... saya dulu pun ada bantal busuk jugak... hehehe... En BD pun sama.. so not a big deal laaa... bab putin pulak... pada saya pun ok je sebab saya selalu je tukat2 putin dia... so takdelah uruk sangat rupanya... dan lagi 1.. pada sy budak2 peluk bantal dan berputin ni sebenarnya kiut... hehehe... kalao pergi mana2 mesti ada yang tegur... heheheh... abuk dia bersih sebab hampir setiap hari tukar sarungnya...

At last.. finally... tanggal 11.11.14 diusia 3y6m15d dia telah melepaskan dua benda yang paling dia sayang... TAHNIAH..!!!... dia sendiri kata nak berhenti putin... hanya kerana putin dia koyak... nak beli kat mydin...mydin tutup... last2 dia kata... takpelah mak... abgnyah taknak la putin.. abgnyah dah berhenti... abuk pun abgnyah taknak.... waaaaa... terlopong mata mak... betul ke abgnyahhhh...

So sepanjang malam tu dia langsung taknak abuk & putin... bila dia dah tertidurkan... tetiba saya nampak dia macam gelisah je.. so sy suakan abuk... dengan muka masam dia geleng.. taknak... abgnyah dah berhenti... ooo ok... saya simpan balik...

Esoknya pun sama... langsung taknak bawak ke nursery... dia kata dah berhenti... so aku ok kan je... tapi saya tak simpan pun.. saya biarkan je... tapi memang dia tak pandang langsung la... cuma satu je... dia tetap suruh tukar sarung... itu saya pelik... tp saya ikutkan je... hehehe... 

Tapikan ada 1 malam tukan... dia tengok abuk dia... dlm abuk tu macam biasa ada putin dia.. so dia ambik keluarkan... dia kata makkk... abgnyah nak hisap putin... masa tu saya cakaplah... abgnyah dah berhentikan.... dia kata... sekejap je mak... boleh je hisap... putin kan dah koyak saya kata... pastu dengan selamba... dia cakap... mak abgnyah isap sekejap je.. nnt abgnyah buang... ok... mak nak tengok sekejap je lepas tu abgnyah buang dalam tong sampah tau... ok makkkk.... jawab dia selamba... lepas tu dia datang dapur dia kata... makkkk... dah sekejap dah... ok mak abgnyah buang ye... dan dengan sendirinya dia buang dalam tong sampah... tapi still ada teragak-agak sikitlahhh... heheheh... lepas dari kejadian tu dengan pantas sy sorok abuk dia... senang hati.... heheheheh.... tamatlah lagenda abuk & putin...



Saya siap up dalm IG perihal ni... heheheh.. biasalah #makanak3 yang sedikit over... heheh



Ok... ini pun nak story jugak... ini muka tak puas hati bila dia terjumpa benang kat seluar... paksa kejap2 itu suruh gunting... hailaahhhh... pening makkk... selagi tak diikutkan selagi tu muka camtuh....


Ok... dah abih cita abgnyah... ini cerita aathif pulak... tanggal 11.11.14 jugaklah... tetiba dia refuse untuk berjalan macam biasa... adoiii... mak risau... mmg sebelum ni pun ada je dia tetiba taknak jalan.. jengket je sbb macam ada semut ke nyanuk ke gigit tapak kaki dia... tapi biasanya kejap je... kalo mlm dia taknak jalan tu.. esok pagi dah ok dah... tapi kali ni lama lebih kurang 3 hari.. mula kena selasa.. khamis mlm baru dia nk jalan balik... 

Betapa susahnya hati saya... mcm2 saya buat... urut kaki dia... bubuh minyak semua... tak jalan jugak... nak merangkak je... takpun jengket... pastu nak dukung.. jalan2 luar pun taknak.. selalu rajin je tengok kucing bird kat luar pagi... ini taknak... jalan sendiri taknak... nak dukung je... mana mak tak susah hati... sampai mak bernazar tau aathif... huhuhu... dah bayar pun nazar tu... huhuhu.. 

Alhamdulillah.... terima kasih Ya Allah... perkenankan doa mak ni... khamis malam tuh dia jumpa pensil.. dengan sendirinya... jengket ke dinding utk conteng... ok.. mak tak marah... tapi berdiri sambil jengket.. lepas tu sy pun pelan2 luruskan tapak kaki dia... kemuadian dia ok... terus sy suruh dia conteng dinding lain pulak.. suruh dia jalan... eh dia jalan... syukur sangat2... happy betul saya.. lepas tu dia terus ok.. main bola semua.... tapi esok pagi tu dia buat lagi... eh tak boleh jadi ni... ptg baik nursery saya bawak semua jalan2 ke taman kanak2 depan taman tu.... saya bawak dia jalan... Alhamdulillah.... dia jalan macam biasa... main taman sampai lewat petang... 

Esoknya hari anugerah abglong... pakaikan dia stokin kasut semua... Alhamdulillah... dia dah ok... jalan macam biasa... so selepas kejadian itu.. saya terus ambil pendekatan... bila tidur je pakaikan dia stokin supaya nyamuk tak gigit... Alhamdulillah dengan izin Allah... takde dah nyamuk gigit dia... syukur...

Pic bawah nilah masa memula dia jalan conteng dinding tuh...



Lepas je hari anugerah tu... entah bila masa abglong & abgnyah buat perjanjian dengan abah untuk belajar tidur di bilik sendiri... memang sebelum ni dah bagitahu tahun depan depa kena tidur bilik sendiri.. masing2 dah besar so tak boleh tidur dengan mak abah lagi... so malam tu abah ajak pi tesco sebab abglong letak syarat nak jam loceng sebab nak bangun sendiri pergi sekolah... haaaa... jam loceng je... mak ingat nak kena beli cadar spiderman ke ironman ke... ooo rupanya nak jam loceng je... ooo senang sangat tuh...

Bermulalah 15.11.14 tu... deme tidur berdua... sampailah ke hari ni... masih lagi berhasil.. Alhamdulillah... tak susah nak pisahkan bilik tidur... so sekarang ni... tiap2 malam kunci jam... pukul 7 jam bunyi.. saya akan ke bilik kejut... jam dah bunyi... elok je bangun dua2 sekali... Alhamdulillah...


Seperti biasa up dalam IG...


Ok itu je nak cita... tak sabo2 kan.. nak cita 3 benda penting ni... heheheh... ok... 

No comments:

Post a Comment