August 19, 2015

Random Photos April 2015

Assalamualaikum....

Bulan April adalah bulan kelahiran En. BD - 20.4.78 dengan abgngah - 27.4.2011.. celebrate nanti saya update masa random photos bulan 5 ye... hehehe.. celebrate kecil-kecilan kat rumah nenek... hehehe...

Dah semakin besar anak-anak semuanya... Alhamdulillah... syukur pada Allah.. kerana mmberikan kami cahayamata yang sempurna.. comel.. sihat.. dan cerdik... tak ternilai anugerah dari Yang Maha Esa...





Bulan April ni.. pertama kali abgngah dapat MC... tiba-tiba bangun pagi satu muka bengkak.. terkejut saya tengok... balik dari LC petang semalam tu.. mata sebelah macam ada bengkak sikit.. ingat kot ada kena gigit semut ke... tapi sangat terkejut bila bangun pagi... muka dia bengkak.. terus saya EL bawak dia pi klinik... Doktor kata elergik... dia sekarang saya perasan macam elergik pada telur... tapi kalau telur sikit dalam bihun goreng ke... ok je pulak... bila dah tahu dia elegik pada telur takdelah saya nak bagi dia makan sebiji tapi kalau sikit-sikit tu saya bagi jugak... Alhamdulillah takdelah ketara sangat elergik tu...



Muka dah jadi lain sangat... terkejut mak tau... 

Lepas makan ubat Alhamdulillah dengan izin Allah.. esoknya dia dah beransur baik... Hujung minggu tu nenen dengan atuk datang rumah kita nak tengok abgngah tu... nenek kesian tengok muka dia bengkak... terima kasih nenek...atuk..ashu... datang tengok abgngah... pagi hujung minggu semua request nak mandi kolam... ok jom mandi depan rumah je... itupun dah bukan main happy masing-masing...



Hari Sabtu lepas mandi kolam.. nenek ajak balik piandang sebab nak melawat tok tam yang baru keluar hospital... tok tam kencing manis.. so ada luka yang tak baik... so doktor tahan nak monitor... kami pun balik kampung lepas siap-siap semua... nak lunch kat kampung... anak-anak sangat happy dapat balik kampung.. rumah luas boleh berlari-lari dengan gembiranya... mak yang pening tau.. huhuhu... opah pun ikut jugak sebab balik hari tak tidur sana... 

Malang tak berbau... masa dah dekat nak balik tu kiranya belah petang tu... masa abglong dengan abgngah lari-lari tu.. tiba-tiba abgngah terlanggar bucu dinding.. berdentum bunyi sagat kuat... adoiiii... mak panik... tapi tak boleh angkat sebab tengah nenenkan aathif... terus jerit panggil abah... nenek yang datang dulu angkat dia... tengok angngah pegang dahi berdarah.... adoiii... mak yang gigil... terus bubuh minyak gamat... tuam sikit-sikit... berlubang dahi dia tapi atuk kata tak perlu bawa klinik sebab tak dalam sangat.... adoiii... mak yang nangis tau... bila darah dah stop terus bagi mandi kena paksa duduk diam.. abglong pun dah kecut perut... saya pun monitor berdoa agar takde apa-apa yang serius.. Alhamdulillah.. dia tak muntah elok je... malam tu tidur pun ok je... Syukur... 



Berparut la muka tu... dah kurang hensem... heheheh
Eh taklah.... masih hensem lagi mak tengok... parut tu sikit je... sweet je mak tengok.. hehe

 Aktiviti di rumah masih sama macam biasa... kena reading... masa ni masih belum lancar bacaannya... tapi sekrang Alhamdulillah... dia dah boleh baca... tahniah..!!


Pin ni masa En. BD ke Johor ada game hoki... lama dia pergi.. dekat 5 hari rasanya... tinggallah kami bersama opah... mujur ada opah.. kalau tak.. mak pengsan tau... hehehehehe... snap pic ni tunjuk kat En. BD anak bongsu ni dah besar.... dah panjang... 


Semua tidur dengan mak... teman mak ye... abglong dah tidur awal dah.. dia kalau esoknya sekolah memang akan tidur awal.. yelah sebab letih pagi petang sekolah... masa En. BD takde saya akan hantar abglong ke rumah cikgu dekat dengan shaqis... abglong akan tumpang cikgu ke SMI.. saya akan hantar dia dalam pukul 6.40am.. hantar aathif sekali sebab alang-alang tak jauh dari rumah cikgu yang abglong tumpang tu... lepas abglong dah naik kereta cikgu.. saya akan balik siapkan abgngah pulak... macam tulah rutin kalau En. BD takde... kalau saya takde macam pi kursus ke... pun rutin yang sama akan berlaku... abglong akn tumpang cikgu ke sekolah.. mujur juga ada alternatif macam tu... kalau tak... payah juga nak pikir cara nak hantar tiga-tiga anak ni... mujur Allah sediakan jalan... Syukur...


Ok ni nak cerita... sapa pernah cuci mesin basuh... maksud saya bukak semua.. bukak drum tu tengok kotoran di sebalik drum tu... eeeeee.... kotor tau.... macam mesin saya yang usia hampir 7 tahun ni... tak sanggup tengok... 

Sejak abglong sekolah... kan banyak baju-baju putih kena rendam... so setiap kali rendam akan keluar macam kotor2 hitam tu.. melekat-lekat kat baju.. geram tau... sembang dengan member opis dia syorkan cuci mesin.. siap bagi nombor telefon lagi... terus call... dia datang... bukak semua... tadaaaa........ macam tak percaya...





Orang tu berus memang teballah kotoran dia... tak sanggup tengok... 



Tadaaa.... berkilat seperti baru... yehaaaa..... saya suka saya suka...!!!




So pada siapa yang dah pakai mesin lebih 5 tahun... ada keluar habuk-habuk hitam tu... silalah panggil orang cuci mesin anda... gerenti puas hati.... hahahaha...


August 18, 2015

Little Caliphs Meru Impian ~ School Holiday Activities

Assalamualaikum...

Oleh kerana teacher LC rajin bagi WA pic berkenaan aktiviti abgngah di LC maka mak pun rajinlah up entry... hehehehe... nanti abgngah dah besar dia boleh search sendiri aktiviti dia masa di LC... hehehehe... Di LC abgngah memang stay sampai petang.. pagi dia belajar dan petang daycare juga di sini... so kalau hari cuti dia akan stay di sini juga sepanjang hari sebab dia register untuk daycare... cuma masa cuti sekolah dia tak perlu pakai uniform dan aktiviti lebih fun... tak terikat dengan belajar sahaja.. belajar masih ada cuma aktiviti tambahan mungkin lebih dari hari biasa...

Saya tak tahu details... saya cuma boleh bagitahu aktiviti apa je...

Aktiviti Pertama...

Ok yang ini buat banana split... abgngah tak makan tapi dia buat je.. sebab dia tak makan pisang dan tak makan ais krim... hehehehehe...




Aktiviti Kedua...

Menanam japanese roses... wow... ini mak suka.. Subhanallah... cantik bunganya...






Aktiviti Ketiga...

Acara sukaneka... yang ini abgngah sure happy ni... dia memang suka aktiviti macam ni.... balik rumah siap cerita lagi... mak tadi abgngah main lari-lari... masuk bawah kerusi... isi air dalam botol... macam-macam dia cerita.. sangat excited...



Aktiviti Keempat..

Main teng teng... yeyyyy.... yang ni mak pun suka... dah lama tak main... dulu masa mak kecik-kecik mak selalu main ni... yelah zaman dulu-dulu mana ada gajet.... ini je hiburan yang ada... hahahaha... abgngah pun dah pandai jengket kaki sebelah... good job..!!!






Aktiviti Kelima...

Yang ini pulak projek sains... volcano eksperiment... wowwww... bestnya.. mak pun taktau macam mana nak buat ni... hebatlah abgngah... 





Baguslah LC buat aktiviti macam ni... sekurang-kurangnya masa cuti dipenuhi dengan pelbagai aktiviti yang menarik... tak jemu... mak suka sangat... abgngah pun setiap hari balik rumah mesti cerita macam-macam dia buat kat LC... dia memang sanngat suka nak ke LC hari-hari... 


August 17, 2015

GMP ~ GMP's Baby ~ Latest Edition From Mama Lily Mar

Assalamualaikum...

Alhamdulillah... tahniah mama... dapat baby girl semalam.. 16.8.2015.. baby nak kuar awal.. jangkanya Jumaat ni... tuptup dah kuar... kami pun terkejut... huhuhu..

Bby girl u all... seka la mama ye.. yang diidamkan.. huhu.. TAHNIAH..!!! kami doakan mama dan baby sihat2 sahaja.. selamat berpantang & happy breastfeeding...

Dan 5 tahun mama tak pegang baby... huhuhu... kekok ye... takpe.. pelan2...





Next.. makwan pulak... tunggu bulan 10 nanti ye...

Little Caliphs Meru Impian ~ Happy Teacher's Day 2015

Assalamualaikum....

Ok sangat-sangat klise kalau saya selalu sangat kata blog bersawang la.. berhabuk la... hehehe... macam biasa bila saya ada masa terluang barulah saya boleh update ye... saya pun tahu bukannya ada readers pun... menulis sekadar suka-suka sahaja... hehehehe... sekarang ni sejak dah tukar portfolio di tempat atau seksyen yang baru masa saya sangat-sangat ketat... huhuhu... sibuk memanjang... pasal kerja nantilah saya update kemudian ye... 

Ok ini nak cerita sambutan hari guru pada 15.5.2015... lama dah kan.. bulan Mei lagi... seperti biasa saya akan prepare hadiah nak bagi teachers di LC, Shaqis dan juga SMI... kat SMI abang long kata dia nak bagi dekat 5 orang cikgu je... ok... mak ok je...

Macam biasa saya tupperware menjadi pilihan saya... bukannya apa.. senang sikit... dan saya akan pilih yang comel-comel mengikut bajet saya.. hehehe.. yelah nak beli banyak sekali so kenalah pandai memilih... kalo bagi tupperware ramai yang suka... tak kira lah kecik atau besar... hehhe... dan design untuk kad tu pun masih sama... saya ni bukanlah kreatif... saya tak boleh nak pikir selain dari cara ini.. mudah ringkas dan comel... hehehehe...tahun ni cikgu-cikgu pun lain-lain so bolehlah pakai idea tahun lepas... hehehehe... nanti tahun depan kena cari cara lain pulak... ok kena pikir dari sekarang..!!!...




Ini pic ihsan dari wa teachers abgngah... suka mak dapat tengok pic abgngah bagi hadiah kat teacher... tapi kenapa abgngah tak nak senyum... haisshhhh... abgngah ni... huhuhu... tapi takpe.. mak tahu hati abgngah berbunga-bungakan... abgngah memang suka kan.... saja ja taknak tunjuk... hehehehe...







Kepada semua cikgu2.. terima kasih banyak-banyak kerana sudi menerima dan memilih kerjaya ini... tidak semua orang sanggup berada di tempat kalian... mengajar kanak-kanak di pelbagai peringkat usia sangat-sangat memerlukan kesabaran yang tinggi... bagi saya.. mengajar di peringkat yang paling kecil lebih cabarannya... anak-anak ini belum pernah berpisah dari ibu bapa... masing-masing mempunyai ragam yang berbeza... namun.. anda... guru-guru terlalu sabar menerima anak-anak ini dengan hati yang terbuka... dengan senyuman sepanjang hari... kesabaran anda saya kagumi... cikgu2 pasti boleh menjadi ibu yang baik... tapi kami... ibu... belum tentu boleh jadi cikgu yang sabar macam anda.... tahniah cikgu... kerjaya yang sangat mulia....hanya Allah saja yang dapat memberikan ganjaran... semoga hidup anda diberkati dan dirahmati... Amin....

Selamat Hari Guru...!!!!!


July 10, 2015

Selamat Ulang Tahun Kelahiran abang long.... ~ 7 years

Assalamualaikum....

Detik 10 Julai 7 tahun yang lalu sangat bermakna dalam hidup saya dan En BD pada ketika itu... anak sulong yang ditunggu kelahirannya telah melihat dunia... terima kasih Ya Allah di atas kurnianMu yang tidak terhingga ini..


Hari ini genap si anak kecil ini berusia 7 tahun.. kejap je masa berlalu anak mak dah besar... dah masuk Tahun 1. Diam tak diam dah tinggi... huhuhu...


Alhamdulillah.. anak mak membesar dengan sihat... mak sntiasa doakan yang terbaik buat abang long... semoga abg long sentiasa beroleh rahmat dariNya.. Mak minta maaf kalau selama ini mak selalu marah2 abglong... huhuhu... mak sedang cuba mengawal emosi... hahahah...

Oklah abglong... semoga jadi anak yang soleh... dan sentiasa mentaati org tua ye... muaaaahhhh... love u sayang....