February 6, 2017

Little Caliphs Meru Impian ~ 1st Day Of School ~ Muhammad Aathif I`lmi

Assalamualaikum..


Seperti biasa mukadimah mesti meratap sebab dah lama tak update kan... hahahaha... tahun lepas.. tahun 2016 tahun memang sangat busy... hahaha... masuk seksyen lain terus rasa macam... hoiii... banyaknya kerja... hahaha.. time tengah banyak kerja la... time outstation.. time buat report... tension tau... hehehe.. sebab sebelum ni kerja bermusim... ada gak masa nak menulis kat sini... tapi bila dah tukar seksyen.. terus rasa macam... wowww... tak berhenti pulak kerja ni... tapi yang best tu... selepas report dah keluar... puas dia lain macam... hehehe.. barulah ada impak.. baru nampak... hahaha.. cuma lepas je habis... terus sambung lagi.. kadang tak sempat habis secara total pun dah mula tajuk lain pulak... walau apa pun, setiap pengalaman kerja tu amatlah berharga.. oklah.. habis dah bebel bab kerja.. nanti saya sambung dalam episod lain ye...

Ok berbalik pada tajuk asal... 

Tahun 2017 aathif dah nak masuk 5yo.. sepatutnya kalau ikut abglong dan abgngah dulu.. di usia 4yo dah masuk kindy... tapi untuk aathif saya delaykan dia setahun sebabnya dia kan lahir 25 disember.. so macam terlalu muda pulak... baru je masuk 3 tahun dah nak masuk kindy 4yo... macam kecik sangat... tak sampai hati... so saya kuatkan tekad.. hantar dia masa umur dia 5 tahun.. bagi dia besar sikit... nak uruskan pun senang.. dah diaper free kan... so oklah... lagipun base on pengalaman untuk abgngah... masa dia mula masuk LC tahun 2015 tu.. dia ambil masa 7 bulan je untuk dia fasih membaca... dalam setahun tu dia boleh habiskan silibus membaca BM, BI dan jawi... so saya memang sangat kagum dengan LC. Oleh sebab itulah saya berasa yakin kalau saya hantar aathif 5 tahun pun.. Insyaallah dalam tempoh setahun dia boleh membaca. Saya ni bukannya apa... saya bukanlah nak push anak-anak saya... saya tahu setiap anak itu berbeza kemampuannya.. saya cuma usaha dan berdoa.. selebihnya kuasa dan izin dariNya jua. So saya tawakkal sahaja... hehehe... 

Sebenarnya pada peringkat awal saya memang dah berazam untuk masukkan aathif ke LC sama tempat dengan abgngah... tapi saya hampir berputus asa.. dan hampir kecundang untuk masukkan dia ke sini... bukan sebab apa... tapi sebab faktor kos.. hehe.. keluarga saya memang sederhana.. kalau nak diikutkan.. rasa macam tak mampu untuk hantar 2 anak ke LC. Saya sebenarnya terkejut dengan kenaikkan yuran yang dikenakan.. rasanya masa mula hantar abgngah dulu tidaklah semahal sekarang... hehehe.. saya sampai dah survey kindy lain.. even dah bayar booking dah pun... kecewa.. sedih.. semua saya alami sebab saya tak mampu nak sediakan yuran pendaftaran untuk 2 anak serentak... RM4k ++ kot... hahaha.. tepuk dahi terus... Terus rasa macam kecewa sebab plan asal memang nak sekalikan deme 2 beradik ni.. sekali tak kesampaian.. sapa tak sedihkan...

Tapikan... Alhamdulillah... Allah swt telah permudahkan segalanya.. terima kasih teacher.. owner LC Meru sebab bersedia mendengar luahan hati saya.. hehehe.. selepas beberapa kali perjumpaan dengan owner sendiri.. Alhamdulillah... telah dipermudahkan.. dengan adjustment sana dan sini.. Alhamdulillah.. dengan bajet yang sedia ada dapatlah aathif merasa berada di kindy yang sama dengan abgngah.. Terima kasih yang tidak terhingga ye... you know who you are.. hehe..

Saya pun dengan rasa syukur... dapatlah menghadirkan diri pada open day yang ianjurkan LC.. daftar le aathif masa tu.. lega rasa.. Maka hari yang ditunggu telah tiba. Memang menjadi kebiasaan sebelum pelajar baru masuk mesti ada orientasi selama 3 hari sebelum masuk kindy secara rasminya... untuk hari pertama mak kena ada.. hari ke2 dan ke3 just anak je.. hehehe.. tak lama pun orientasinya.. dari jam 9.00am - 11.00am. lepas tu balik ke shaqis semula.. macam biasa... mak mesti excited punyalah.. walaupun dah anak ke3... tapi bestnya sama je macam anak sulong... hehehe.. anak je yang muka masam... hahaha.. yelah bukan senang deme nak kawal emosi kan... 



Masa ni abglong dengan abgngah cuti sekolah.. deme ke rumah wancik (kakak saya) untuk bercuti selama 2 minggu.. stay sana dengan opah sekali.. abgngah tu memang kena ada opah dia.. kalau takde dia taknak stay mana2 pun.. bukan macam abglong.. ok je kalau dia sensorang kat sana.. hehe.. kawan ramai...

So pagi tu mak gi kindy baru aathif berdua dengan aathif je.. plan nak sarapan dulu dekat mana2 dulu.. sebab orientasi mula jam 9.00am.. isi perut la dulu... 



As usual, anak3 saya kadang jenuh jugak nak pakat2 ambik gambo.. kadang2 deme yang request.. tapi selalunya memang payah la nak dapat.. hehehe... 

Masa orientasi ni ada gaklah parents yang saya kenal.. hehe.. officemate ada.. gang lama ada... masing2 dah sibuk hantar anak ke kindy ye... hahaha... macam pic kat bawah ni.. aathif dengan anak officemate saya.. sebaya aathif ni.. kemain semangat lagi anak cik watie ni ye.. hehehe... 

So far masa ni aathif sangat ok.. saya lega sangat2 sebab aathif dah biasa duduk nursery kot.. tu yang ia senang nak bawak diri kat kindy... cuma kena sesuaikan diri dengan persekitaran baru tu yang maybe ambik masa sikit lah... 




Untuk 1st day ni ada aktiviti antara mak & anak... kena buat art & craft.. mak pun enjoy gak time nih... hahaha.. masa mak tadika dulu takde pun buat2 menda ni.. hehe.. maklumlah mak tadika perpaduan je.. hehehe.. bayar pun murah... kindy zaman2 sekarang ni... kalau bajet tak tinggi memang tak merasalah... huhu.. jenuh mak simpan duit main kutu bagai... hahaha... baru masuk paper semalam.. bayaran mahal kindy.. cecah RM 5,000 lebih setahun... huwaaaaa... memang pun.. ngalah universiti tau... hahaha... 


Yang paling dia suka sudah semestinya taman kat kindy ni... memang meriah.. anak2 memang terpaling suka... hahaha... tak sabar nak keluar main... yang bestnya tempat ni redup je.. LC meru memang dah buat full awning.. so memang redup je.. hehehe.. lega mak..



Bila nak balik teacher bagi bawak balik art & craft tadi.. gantung dalam kereta katanya... ok.. mak menurut.. hehehe.. inilah hasil kerja mak & aathif... 



Mak & abah sentiasa berdoa semoga aathif diberi kejayaan dunia dan akhirat.. mak dan abah cuba beri yang terbaik buat semua anak3 mak... ok aathif.. semoga aathif suka dengan persekitaran yang baru.. teacher yang baru...

p/s : aathif ada jugak buat perangnai pagi2 taknak masuk kindy... teacher ambik je... mujur jugak ada abgngah.. so abgngah tunggu kejap kat kelas aathif.. lepas tu dah ok dah... teacher kata kejap je aathif nangis.. lepas tu dah ok...


No comments:

Post a Comment