January 20, 2015

Little Caliphs Meru Impian ~ Kindy MNZ 4 yrs

Assalamualaikum...

Baru rasa bertenang sikit selepas seminggu bercuti uruskan hal persekolahan anak2... cewahhh... macam ramai je anaknya ye... huhuhu... 

Tahun 2015 adalah tahun pertama abgnyah ke tadika... diam tak diam dah 4 yrs dia sekarang... huhuhu.. dah besar... selama 3y3m30d dia berada di shaqis setelah bibik berhenti kerja dulu.. so sejak dari 1.9.12 dia memang stay di shaqis sampai petang.. sedih juga nak meninggalkan shaqis sebab pada saya shaqis memang nursery yang bagus... saya memang tak susah hati meninggalkan anak2 di situ. Bila abgnyah dah melangkah keluar maka aathif keseorangan di sana... alahhhh... saya rasa dia tak kisah pun sebab dia duduk situ dari usia dia 2 bulan.. so dia memang dah biasa sangat.. kalau takde abang pun dia akan ok.

Masa bermula dari pertengahan tahun 2014 saya dah mula mencari tadika yang saya rasa agak sesuai dengan abgnyah. Pilihan pertama tentunya Tadika Impian IQ Genius sebab itu tadika abglong... so pada saya tadika tu juga ok... cuma pada pandangan saya.. abgnyah ni dia anak kedua yang sangat unik... bukan semua orang boleh faham perangai dia... bukan semua orang akan tahan kehendak dia... bukan semua orang boleh pujuk dia... dia seorang yang manja, berdikari, suka dipujuk, suka dipuji, suka dibelai, kena selalu entertain dia... dia tak suka kalau suruh dia mandi ramai2.. suruh dia buang air kecil ramai2... suruh dia makan ramai2.. dia suka dilayan sorang2... suka dimanja sorang2... so shaqis memang dah biasa dengan perangai dia... saya memang agak susah hati nak hantar ke tadika sebab pada saya rata2 tadika akan mengajar anak2 berdikari... semua buat ramai2... so pada saya, saya kena mencari tadika yang boleh one to one basis... yang guna pendekatan mmujuk... yang menggunakan pendekatan yang membuatkan anak2 suka ke sekolah... bukan terpaksa... happy untuk ke sekolah kerana guru2 berikan perhatian khusus pada mereka.. pening juga kepala saya dibuatnya...

Saya sentiasa berdoa pada Allah... agar pencarian kindy buat abgnyah berjalan lancar... tiba-tiba masa saya menghantar abglong ke tadika... saya tengok ada bunting kat sebuah rumah corner lot sederet dengan IQ Genius.... Little Caliphs.... Wahhhhh.... Alhamdulillah... hati saya berbunga-bunga... memang cita2 saya nak hantar abgnyah ke situ... sebab saya ada dengar pendekatan yang mereka gunakan... lebih kepada kasihkan Agama... lebih kepada pendekatan memujuk... membelai.. memuji... memberi ganjaran seperti star... tiada homework... setiap apa yang dibuat seharian dikaitkan dengan Agama... dengan Allah.. Rasul... saya tersentuh... dah saya rasa pendekatan ini sesuai dengan anak kedua saya yang unik ini... apabila saya mula melangkah masuk.. alangkah sejuk hati & mata yang memandang.. teachernya lembut2... berjubah.. bertudung labuh.. (ok jangan kecam saya sebab pakaian saya tidak begitu).. manusia akan berubah & saya sedang memperbaiki mana yang kurang... namun pastinya saya inginkan yang terbaik buat anak saya.. 

Maka tanpa berlengah lagi saya terus register abgnyah... Alhamdulillah... En BD setuju sebelum register tu.. dan abgnyah pun suka...  



Sebelum sesi persekolahan yang betul.. LC ada buat orientasi selama 2 jam 3 hari berturut-turut.. masa tu abgnyah masih di shaqis... so saya akan ambil dia tiap2 hari jam 9 pg dan akan hantar dia balik semula ke shaqis jam 11 pg... wahhhh... masa orientasi tu mula2 dia memang agak diam je... maklumlah persekitaran baru... lambat juga dia nak benarkan saya balik ke opis... tapi Alhamdulillah dia tak nangis bila ditinggalkan... selama 3 hari macam tu... dia ok... saya tahu dia berdikari cuma dia agak lambat sikit nak adopt dengan persekitaran... seperyi biasa mana2 kindy... teacher pasti tahu macam mana nak tarikh anak2 untuk beraktiviti... abgnyah tak terkecuali... saya tengok anak2 lain terus je pandai main...pandai berkawan... tapi dia agak lambat sikit nak adjust dengan keadaan.... tapi setiap kali saya ambik dia balik... punyalah happy....

Pic bawah ni 1st day orientasi... monyok je... nasib abglong ada... lepas tu nak tinggalkan ia punyalah susah... tapi boleh jugalah...itupun kena salam cium lebih 10 kali... hahaha... oklah abgnyah... 


Masa balik tu saya intai dari tingkap... tengok dia ok je dengan teacher dia... lepas tu bila dah nampak saya.. terus berlari ambik bag... lepas tu siap tunjuk apa yang dia buat.. walaupun tak habis... hahahah... dalam kereta pokpek cerita macam2... dengan happynya... huhuhu... bila tanya esok abgnyah nak pergi LC lagi tak... dia cakap nakkkk....


Cuma esok pagi tu dia cebek sikit.... makkk... abgnyah taknak pergi LC lama2... abgnyah taknak pegi banyak2... kejap je ye makk.... ok abgnyah nanti kul 11 mak ambik tau... ok... muka masam... huhuhu.... kali ni teacher suruh saya keluar lagi awal dari semalam sebab mereka nak buat aktiviti... mana anak2 yang menagis tu teacher pujuk dulu... tersentuh saya dengar cara teacher pujuk.. penuh dengan kelembutan.. kasih sayang... lega sikit dengarnya... huhuhu...

Masa balik seperti biasa cerianya bila nampak saya... dalam kereta tak sabar2 nak tunjuk topi chef katanya.... pokpek2 cerita apa yang dia buat kat LC selama 2 jam tu... happy je cerita... bila tanya esok nak pi LC lagi takkkk... nakkk.... tapi abgnya taknak perga LC lama2 makkk... ok nakkk...


Day 3 pun berjalan dengan lancar... balik ok... pergi pun ok... lepas tu dia tanya.. mak bila lagi abgnyah nak kena pergi LC mak.... minggu depan ye... jenuh jugalah nak bagitahu dia tak pergi shaqis lagi.... duduk LC sampai petang... jenuh berjanji itu & ini... peluk cium... semua cukup... akhirnya dia kata ok... saya amat2 risau....

Walaupun sekolah ditangguhkan ke 12.1.15 tapi parents dah boleh hantar anak2 ke LC pada 6.1.15 hari selasa sampai petang... kiranya daycare dah bermula dah... walaupun LC officially starts on 12.1.15. Masa hari selasa tu... sedih jugalah dia... ajak saya masuk dalam kejap... duduk dengan dia... nak duduk dengan mak 10... ok mak kira 1 sampai 10... barulah dia nak salam cium peluk saya... dia tanya mak ambik abgnyah pukul berapa... pukul 6 nanti mak ambik... padahal saya akan ambik dia tiap2 hari sebelum pukul 6... tapi payah nak bagitahu ambik pukul 5.45 ke... susah... huhuhu...


Hari selasa 6.1.15, bermulalah abgnyah melangkah ke alam baru.. persekitaran baru... sekolah baru.. teacher baru... tapikan nasib baik ada member shaqis yang sama.. macam ada ryan, ammar dengan imel... so dia memang berkawan bereempat ni sahaja... huhuhu... mujur jugalah... Alhamdulillah...

Balik je petang tu.. dia sangat ok... happy je cerita mandilah... makan banyaklah... kencing la... main lah... buat lukisan la.. kalerlah.... lepas tu dia keluarkan topi raja katanya... makkk abgnyah jadi rajalah.... huhuhu... happy mak... 


Tanggal 12.1.2015.... abgnyah officially LC student... dia dah mula pakai uniform... suka dia sebab ada butterfly... cuma baju agak besar sikit.. saiz S dah tu... mana ada kecil lagi... itu paling kecil... huhuhu... cuma kopiah dia masih taknak pakai... nak juga pakai topi... ok abgnyah... mak ok je...

Tiap kali balik rumah dalam kereta lagi dah pokpek2 cerita macam2.. orang lain tak berpeluang nak bercakap... dia je... makk tadi abgnyah solat asar... four rakaat... amboi.... bangga mak... anak mak dah mula solat... Alhamdulillah..


Hari jumaat lepas 16.1.2015 ada sambutan Maulidur Rasul dekat LC.. teacher pesan suruh pakai baju melayu... malam tu jugak nak pakai... mak abgnyah nak try dulu.... abgnyah nak pakai baju yang mana ek... hijaulah... eh tak2.. coklat lah.... oklah... malam tu siap try bagai... esok baru pakai betul2...

Lepas tu balik dia cerita dia berjalan dengan kawan2 ke Masjid sambil selawat nabi.. wahhhh... mak teruja tau....


Abgnyah sayang,

Selamat menempuh kehidupan baru di LC Meru Impian ye. Abgnyah good boy... dengar cakap teacher tau... mak sentiasa doakan yang terbaik buat abgnyah... mak tinggalkan abgnyah di tempat yang mak percaya... abgnyah juga harus percaya pada diri abgnyah sendiri... abgnyah kena belajar berdikari... kena belajar berkawan... kena belajar tentang kehidupan kita sebagai Islam... belajar beragama... mak tau mak serba kekurangan jadinya mak cuba berikan yang terbaik buat abgnyah... mak amat2 berharap abgnyah dapat mempelajari sesuatu di sini... biar perlahan asalkan dapat... mak tahu abgnyah suka belajar... abgnyah cepat tangkap... abgnyahkan good boy... mak sayang abgnyah... 

1 comment: