January 28, 2015

Sk. St. Michael Ipoh ~ Al kisah di minggu pertama

Assalamualaikum....

Minggu pertama persekolah berjalan lancar... hari pertama terus abah yang hantar naik motor sebab saya kena menguruskan adik2 untuk hantar ke LC dan Shaqis. Lepas dah setel adik2 baru saya ke SMI join abah tunggu mifdhal... hehehehe...

Ok kenapa naik motor??? Saya tahu mesti ramai yang tak setuju. Memula tu saya pun memang tak setuju. Tapi saya akur dan redha... sambil tu saya santiasa berdoa kepada Allah agar diberkan keselamatan buat mereka berdua... En BD bagitahu saya kalau naik kereta jalan jammed teruk... so dia kena keluar awal... maka lagi awal la mifdhal kena bangun... dia kalau nak bangun awal tu memang la payahnya... so saya cakap dengan En BD kena beli helmet yang betul2 helmet... kukuh..kuat..tahan lasak dan ada cop sirim.. mahal takpe asalkan Insyaallah selamat. Maka hari pertama tu jugak En BD ke kedai belikan helmet baru... kemain suka mifdhal... bila ada helmet tu hati saya senang sikit... dan seya pesan mifdhal duduk depan... saya taknak dia tertidur kat belakang... nanti abah tak perasan dia tak peluk... ishhhh... meremang kalo fikirkan yang bukan2 ni... Alhamdulillah lama kelamaan saya redha dan sentiasa tawakkal kepada Allah memohon diberikan keselamatan... amin....

Masa hari pertama tu abah hantar sampai ke perhimpunan. Setiap Isnin ada perhimpunan. So ini adalah 1st time mifdhal join perhimpunan. Muka mengantuk. Abah kata berapa kali menguap. Yelah belum pernah merasa bangun jam 6 pagi. Keluar rumah jam 7 pagi. Mana tak mengantuk. Heheh..



Masa ini saya belum sampai lagi. Lepas habis perhimpunan terus masuk kelas 1 Maju. Dalam kelas cari tempat duduk. Dia ok je. Sangat ok. Cuma susah sikit nak berkawan. Rasanya seminggu kot dia tak ada kawan. Sekarang ni baru dengar dia bercerita pasal kawan. Azrin namanya. Mifdhal kata Azrin tu Ketua Darjah... mifdhal pulak Penolong Ketua Darjah. Ye ke...??? entahlah... saya pun tak tau. Tapi dia kata ye... dia jadi penolong.

Ada sekali tu dia tanya saya... mak... mak pernah ke jadi ketua darjah. Saya jawablah tak pernah. Lepas tu dia tanya... boleh ke abg nak jadi ketua darjah. Saya kata... tak payahlah mifdhal... abg baru darjah 1. Tahun2 depan la baru nak jadi Ketua Darjah pun... hehehe... tup2 tengok dia kata dia jadi Penolong Ketua Darjah. Oklah tu... mak ok je.. haha...


Dekat-dekat time rehat tu saya sampai. Saya lalu ikut jalan belakang masa tu... kiranya lalulah dekat tandas lelaki... lepas tu saya terdengar suara En. BD dengan mifdhal sedang berurusan di dalam tandas... itulah yang paling merisaukan saya... macamana dia nak ke tandas... sebab dia tak pandai nak bukak seluar separuh kemudian buang air kecil atau besar... macam mana dia nak basuh... haishhh... semua tu merisaukan saya. Tapi dalam minggu lepas dia dah pandai semuanya... Alhamdulillah... dah pernah membuang dah pun.. cuma katanya dia taknak pakai tali pinggang sebab susah... huhuhu... berkali-kali saya pesan.... lepas keluar toilet basuh tangan... sebelum makan basuh tangan.. lepas makan basuh tangan... setiap hari saya pesan dan setiap hari saya akan tanya balik... huhuhu... cerewet kan mak nih... hahaha...

Tak lama lepas kejadian di tandas tu... tiba masa rehat... saya ikut je dari belakang... dia beratur.. cikgu bawak pergi kantin... hari pertama request nak makan roti telur... seminggu jugak itulah menunya hari2... haishhhh... saya ajar dia cari tempat kemudian basuh tangan... makan... selesai.. bsuh tangan balik... tunggu loceng bunyi beratur ikut kelas dan jalan semula ke kelas dalam barisan. Lepas rehat tu... saya tunggu sampai dia habis kelas. En BD keluar kejap pi beli helmet...






Dalam seminggu ni masih lagi dipanggil orientasi... jadual waktu dah dapat cuma belum permanent... masih lagi dalam tempoh menyesuaikan diri... setiap hari abah akan hantar... dan saya akan datang time rehat... abah pun sama akan datang time tu... abah kerja... saya je cuti seminggu so memang la boleh tunggu... adalah 2 hari saya tak datang time rehat sebab saya sibuk balut saki baki buku yang ada... buku2 KAFA baru dapat so kena balut... lepas tu buku2 aktiviti yang baru dapat dari SMI.. kemudian ada sehari tu saya ke spa... heheheheh... memanjakan diri... bila lagi,, time cutilah...

Hari jumaat adalah hari last kami temankan dia di kantin... masa tu saja je saya sorok.. tak tengok dia macam mana... tapi last2 kesian sebab dok tercari-cari.. masa berjalan.. kang tak sempat makan pula... so terpaksalah tunjuk muka... barulah nak mencari tempat duduk... dia ingat mak tak datang... terus kena explain lepas ni mak abah tak boleh datang lagi... so abang kena cari kawan untuk makan sama... Alhamdulillah... minggu 19hb tu dia ok... cuma pagi tu je abah kata dia menangis tak bagi abah balik... sebab maybe dia tahu nanti time rehat tak ada sapa datang jenguk.... huwaaaaa... sedih makkk...


So far... perjalanan seinggu pertama berjalan lancar di SMI... nanti saya up entry di KAFA pulak ye... 

Saya sentiasa berdoa agar dia tabah dalam menempuh kehidupan baru... tabah dalam menuntut ilmu... Semoga berjaya wahai anak...!!!!... Doa mak sentiasa bersamamu....

No comments:

Post a Comment