January 3, 2009

Kelahiran Permata Hati Kami


Pengalaman pertama bersalin nih..huhu..sakittttttt....


Aku menanggung kesakitan selama 36 jam sblm melahirkan..fuhhh..tak bole lupa tu...mula2 tu tak tau pun kata da nk bsalin sbb ari slasa (8/7) tu dok keje lagi..masih panjat tangga lagi tuh..pastu siap pi check up lagi & doc ckp takde sign of labour lagi..so kira ok la tuh..

Tapi tup2 malam tu lepas je iron baju dlm kul 10 cmtu da rasa pelik sket kt ari2 tu...pehhh..sakit..Tp igtkan sakit biasa je..pastu hubby kata pi la tido..so aku pun pi la tdo..tp tak bole tdo pun sbb kul 12 camtu da mula rasa tegang2 kt perut..da mula tpikir da ini ke dia yg org kata contraction tuh..hehe..maklum le baru 1st time..

Mula dari kul 12 tgh mlm (9/7) tu bermula le ksakitan yg ditanggung setiap 20 / 15 minit skali..bgtau hubby dia kata kalo bole tahan lg kita tggu pagi sok baru pi spital..aku pun ok le sbb tak tau plak itu tanda nk bsalin sbb org kata kalo nk bsalin ada tanda air ke darah ke..tp mcm aku, takde tanda pape pun..tu yg igt sakit biasa je..so tanggung le smpi pagi..

Masa bangun subuh tu bgtau kt mak kata da ada rasa sakit..mak kata jom le pi spital..so aku pun tepon doc, dia kata pi spital utk buat ctg scan..pi spital dlm 9.30 pg (9/7), buat scan & doc kata mmg ada contraction & trus kena tahan..dia kata lagi dia pun tak bole nk jgka bila bsalin sbb ini 1st bby..masa tu doc kata baru buka 1.5cm..so aku pun masuk la wad..

Smpi ke petang masih menanggung sakit yg sama..masa ni mak da dtg utk temankn aku..sejam skali nurse akan dtg check jantung bby..ptg tu doc check lagi & still buka 1.5cm..adeh..peritnye menanggung sakit setiap 5 minit plak tp bby masih blom nk kuar...doc kata kalo smpi tgh mlm ni tak bsalin gak..sok pg kena induce..adeh..ngerinye dgr..so mlm tu ttp tak bole tdo sbb dok menanggung sakit..makan pun tak lalu..hubby suruh gak mkn sbb sok nk deliver takut takde tenaga..tp nk mkn cemane..baru 1 suap sakit datang yg tak tertahan2 sakitnye..bayangkan la setiap 5 minit..so aku pun bertahan la...mlm tu hubby tak temankan aku sbb bilik tu hnye sorg je yg bole teman..so mak aku yg temankn..ye la..takkan nk tggal mak sorg2 kt umah..mujur gak mak tak panik sgt..so dia bole la tenteramkn aku...tp sian gak kt mak sbb dia pun sama tak cukup tdo..pasai aku tak bole nk tdo...so dgn berat hatinye aku melepaskn hubby aku balik..hubby aku pun mmg tak tenteram sepnjang berada kt umah..keesokkannye...pagi2 lagi hubby ku da terpacul kt spital..huhu...

Tepat kul 6.30 pg (10/7)..nurse datang induce..masih blom buka lagi..kul 8.30 tambah lg dos yg lg kuat..kul 9.30 pg da buka 3cm & doc pecahkan air utk tgk kalo2 bby da berak..syukur dia blom berak lg..so kena tggu lg..masa nih da mula rasa sakit setiap 1 minit..yg ni lagi kuat..sakit kt perut, pinggang & tuttttt....adeh sakit gile..tak penah aku rasa sakit yg semacam nih..mmg betul org slalu ckp sakit bsalin nih adalah sakit yg paling sakit...mmg betullll....nk bcakap pun susah..apatah lg nk mkn..tp yg peliknye sakit punya la kuat tp tak pulak smpi nangis..kira kuat gak aku menahan ye..huhu..kul 10.30pg nurse check lg & baru buka 4cm..so kena tggu lagi..kena tahan sakit lagi..masa ni total da 34jam sy menahan sakit..fuhhh...

pastu kul 11.30pg nurse check lagi & betapa terkejutnya aku da buka 9cm..apa lg trus pi labour room kul 11.45 doc smpi aku da mula rasa nk meneran sgt2..doc mula2 tgk dia da kata.."elmi..rambut bby da nmpk da elmi"..aku pun masa tu bersemangat nk meneran walaupun takde tenaga sbb tak mkn pape lgsg selama menahan sakit tu..so operasi meneran pun bermula..doc pun ajar le cara nk meneran tuh..tp tetap tak reti sbb takde pengalaman..bbrape kali juga la usaha tak berjaya..bila da teran..pastu tarik nafas plak pastu bby masuk balik..doc kata jgn tarik nafas panjang kena curi nafas je..kalo tak nanti bby masuk balik..agak lama jugak bby kt situ..kuar masuk kuar masuk..& doc kata ini final kalo tak bole gak terpaksa vacuum..masa tu hubby mula beri kata2 perangsang..kalo tak, dia berdiri tegk je..terkedu kot..huhu..pastu bila dia da nmpk kepala bby da kuar dia pun bgtau aku suh teran yg paling kuat..aku pun bermati-matian teran & akhirnye...tepat jam 12.08 tghari..bby pun kuar..alhamdu lillah..

Bby kuar & doc trus letak bby atas perut aku..& masa tu la aku menitiskan airmata..lega sgt rasanye..airmata jatuh lg bila dgr tangisan bby yg pertama..hilang segala ksakitan..hilang segala kepayahan yang ditanggung selama 36 jam..(12 tgh mlm 9/7 - 12 tghari 10/7)..itu la serba sedikit pengalaman melahirkan...huhu...

Pas da bsalin tuh aku mmg da siap pesan kt doc ngn nurse kata aku mmg nk bf..so tepat jam 3.30 ptg nurse dtg bw bby & 4 da 1st time aku bf bby...hehe...memula tuh igtkn seng je bf nih..rupanye payah gak sbb mulut bby kecik je..agak payah nk masuk dlm mulut dia..tp bila da bjaya betapa bahagianye rasa bila dia isap...dlm hati aku syukur byk2 sbb bby dpt nyusu & dia tlena di pangkuanku...pandainye dia isap..huhu...leps tuh setiap 4 jam nurse akn dtg bw bby utk bf..nurse tu ckp nnt kul 12tghmlm cemane..nk bf atau nk berehat..aku kata takpe..anto je bby kt aku sbb aku nk bf..kul 4pg pun cmtu..hubby siap kata kalo kul 4 nurse tak anto bby my hubby nk amek sndri kt nursery..huhu..hubby yg semangat..actually mmg pun..my hubby mmg sokong 100% bf nih..dia sanggup buat apa saje asal aku bole bf..best dpt hubby cmnih...i love u..

So..sehingga kini aku masih lg fully bf & sntsa bdoa agar dpt smpi 2 thn..insya Allah...

Itu la serba sedikit detik2 kelahiran & detik2 pertama bf putera sulong kami yg diberi nama...

Muhammad Khalish Mifdhal (yg terpuji, bersih & amat mulia)

No comments:

Post a Comment